e-Pedagogium 2004, 4(3):45-54

Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol pomocí dvou metod - dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a pomocí metody dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic pomocí obou metod se pozvolna zvyšují od 6. ročníku po 9. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 29,65 a 30,12 bodu po 34,31 a 35,10 bodu. Nižší variabilita byla ve většině hodnocení zjištěna podle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To ukazuje na vhodnější použití této metody.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, metody hodnocení obtížnosti textu, celková obtížnost, syntaktický faktor, sémantický faktor

EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH TO NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 22 actual Czech biology textbooks for the sixth, seventh, eighth and ninth year of the primary education. Evaluation methods were realized according to NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL and according to PRŮCHA. Obtined results of text difficulties slowly increased from 29,65 points and 30,12 points to 34,31 points and 35,10 points. Lower variability was achieved by method NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for the evaluation of biology textbook difficulties.

Keywords: Biology textbooks, evaluation methods of the text difficulties, text difficulty, syntactic factor, semantic factor

Zveřejněno: 1. červen 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2004). Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium4(3), 45-54
Stáhnout citaci

Reference

  1. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  2. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  3. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  4. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 80.
  5. ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
  6. ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87.
  7. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
  8. DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
  9. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  10. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
  11. HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
  12. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1998. 87.
  13. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  14. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek03.htm
  15. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
  16. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 4. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek07.htm
  17. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
  18. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2003/clanek01.htm
  19. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 4. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped4.2003/clanek02.htm
  20. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod. e-Pedagogium (on-line), 2004, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/clanek04.htm
  21. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí 2 metod. e-Pedagogium (in press)
  22. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
  23. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  24. KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  25. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  26. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  27. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  28. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  29. KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
  30. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
  31. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha : Fortuna, 1997. 94.
  32. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha : Fortuna, 1999. 77.
  33. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  34. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  35. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  36. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  37. SCHMIDT, H. J., Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, č. 9. 50-52.
  38. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.