e-Pedagogium 2005, 5(2):33-41
K inovaci hodnocení obtížnosti textu učebnic přírodopisu
- RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic se zvyšují od 6. ročníku po 8. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 44,50 do 51,48 bodu. Nižší obtížností se vyznačují učebnice pro 9. ročník.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, syntaktický faktor, sémantický faktor
Towards innovation of evaluating the difficulty of text in biology textbooks
This paper presents an analysis of the difficulty of the lecture text portions in 22 current Czech biology textbooks for 6th-9th grades. The evaluation methodology was based on PLUSKAL. The results indicate that the average difficulty scores increase from 6th grade (44.5) to 8th grade (51.48). Textbooks for 9th grades show lower difficulty levels.
Keywords: Biology textbooks, text difficulty evaluation, syntactic factor, semantic factor
Zveřejněno: 1. duben 2005 Zobrazit citaci
Reference
- AHLBERG, M. Concept mapping and argumentation analysis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, 2000. 135.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha: SPN, 1999. 127.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha: SPN, 1998. 80.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha: SPN, 1999. 103.
- ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha: SPN, 1998. 87.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1997. 121.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha: Scientia, 2001. 159.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno: Nová škola, 1998. 80.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno: Nová škola, 1998. 87.
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc: Prodos, 1998. 142.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1999. 125.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha: Jinan, 1998. 95.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2001. 96.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha: Fortuna, 1999. 128.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha: Fortuna, 1997. 136.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha: Fortuna, 1997. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha: Fortuna, 1999. 77.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha: Fortuna, 1999. 111.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983. 84.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc: Prodos, 2000. 95.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.