e-Pedagogium 2007, 7(4):34-46
Poezie Dálného východu a studenti aneb K měření čtenářské recepce statistickými metodami
- Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D, Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 772 00 Olomouc, jaroslav.vala@upol.cz
Článek se věnuje otázce výzkumu čtenářské recepce lyrické poezie. Nejprve popisujeme postup při konstrukci výzkumného nástroje vycházejícího ze sémantického diferenciálu. Poté informujeme o výzkumu mezi studenty prvních a čtvrtých ročníků vybraného gymnázia, ve kterém jsme sledovali jejich čtenářské reakce na lyrické básně s přírodní tématikou. Básně byly vybrány z různých uměleckých období a směrů. Na závěr přinášíme podrobnější výsledky u básně z Dálného východu.
Klíčová slova: Čtenářská recepce, pedagogický výzkum, sémantický diferenciál, didaktika literární výchovy, lyrická poezie
Far eastern poetry and students (Statistical methods and the research of readers' reception)
In the article, focused on the monitoring of perceptive reading of lyrical poetry, we firstly shortly describe the construction of a research instrument based on the semantic differential method. By means of this method we monitored the readers' reception (students from the 1st and the 4th grade of the chosen grammar school) of eight poems with the naturalistic theme. The poems were from different periods and countries. We publish detailed findings about poetry from the Far East.
Keywords: Readers' reception, pedagogical research, semantic differential, methodology of literary education, lyric poetry
Zveřejněno: 1. srpen 2007 Zobrazit citaci
Reference
- FLEMING, M. Pupils'preception of the nature of poetry. Cambridge Journal of Education, 1992, roč. 22, č. 1, s. 31-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. 1. vyd. Praha: Academia, 1972.
- MISTRÍK, J. Hladanie profilu básně. Bratislava: Obzor, 1972.
- OSGOOD, C., SUCI, G., TANNENBAUM, P. The Measurement of Meaning. 1. vyd. Urbana: University of Illinois Press, 1957.
- PIKE, M. Keen Readers: adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review, 2000, roč. 52, č. 1, s. 13-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALA, J. K reliabilitě měření literární recepce sémantickým diferenciálem. Pedagogická orientace, 2003a, č. 2, s. 98-103. ISSN 1211-4669.
- VALA, J. Využití metody sémantického diferenciálu v literární výchově. Pedagogická orientace, 2003b, č. 1, s. 81-89. ISSN 1211-4669.
- VALA, J. Výzkumy čtenářské recepce lyrické poezie. Téma, 2005, č. 8. ISSN 1214-505X.
- http://www.gasbag.wz.cz/tema/index2.htm
- Verše psané na vodu: starojaponská pětiverší. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-424-4.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.