e-Pedagogium 2010, 10(3):114-123 | DOI: 10.5507/epd.2010.039

Učitel základní školy (pozornosti neujde)

Jarmila Šťastná
Mgr. Jarmila Šťastná, Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií UTB, nám. T. G. Masaryka 1279, 760 01 Zlín, e-mail: happy.jarka@seznam.cz

Příspěvek seznamuje čtenáře s různými definicemi učitele a s definicí "dobrého" učitele. Autorka předkládá různé výsledky výzkumných šetření (např. jaké vlastnosti připisují žáci ZŠ, studenti PdF, učitelé a veřejnost "ideálnímu" učiteli; nebo zda je image učitele důležitá pro žáky ZŠ aj.), které prezentují výsledky z oblasti profese učitele ZŠ.

Klíčová slova: Učitel, žák, základní škola, výzkumné šetření

Elementary School Teacher (Will Not Go Unrecognised)

This paper deals with different definitions of teachers, as the definition of a "good" teacher. The author presents various results of research (e.g. which character features elementary school pupils, students of pedagogic faculty and society apply to an "ideal" teacher, or if the image of teacher is important to his/her elementary school pupils, etc.), presenting results the outcomes from the area of the profession of a primary school teacher.

Keywords: Teacher, pupil, elementary school, research

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šťastná, J. (2010). Učitel základní školy (pozornosti neujde). e-Pedagogium10(3), 114-123. doi: 10.5507/epd.2010.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. HOFERKOVÁ, S., ŠŤASTNÁ, J. Vlastnosti "ideálního" učitele základní školy očima žáků, studentů pedagogických fakult, učitelů základních škol a veřejnosti. In KASÁČOVÁ, L. [ed.] Učiteľ pre školu 21. storočia: Zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou. [CD-ROM] Banská Bystrica : PdF UMB, 2009. s. 163-169. 487 s. ISBN 978-80-8083-823-2.
  2. KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : PdF UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7.
  3. KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ A. a kol. Pedagogické otázky současnosti (Učební text pro studenty učitelství). Praha : ISV, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
  4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2003. Pedagogický slovník. 4. aktual. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  5. SPILKOVÁ, V. a kol. 2005. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  6. SAMPSONOVÁ, E. 1996. Jak si vytvořit působivý image (Krok za krokem k úspěšné kariéře). Praha : Management Press, 1996. ISBN 80-85943-08-5.
  7. ŠIMONÍK, O. 1995. Začínající učitel. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-0944-6.
  8. ŠŤASTNÁ, J. Postavení učitele ZŠ v současné společnosti. Olomouc, 2006. 83 s. Diplomová práce na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého na katedře pedagogiky s celoškolskou působností. Vedoucí diplomové práce Michaela Prášilová.
  9. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha : UK PdF, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
  10. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
  11. WALTEROVÁ, E. 2001. Proměny funkcí školy a role učitelů v kontextu vzdělávací reformy. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém - 1. díl: Sborník z celostátní konference. Praha : PdF UK, 2001, s. 9-18. ISBN 80-7290-059-5.
  12. In:http://www.novinky.cz/domaci/192126-deti-se-msti-ucitelum-na-internetu-je-vulgarne-hodnoti.html.
  13. In: http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/100819s_eu80829.pdf.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.