e-Pedagogium 2010, 10(88):34-44

Poradenstvo ako nástroj rozvoja človeka v službách pre dospelých

Lea Šírová
Katedra andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Gondova 2, 818 01 Bratislava, sirova@fphil.uniba.sk

V príspevku predstavujeme poradenstvo ako súčasť služieb dospelým. Inštitucionalizácia poradenstva poukazuje na jeho životnosť, opodstatnenie, ale aj potrebu ďalšieho rozvoja. Zdôrazňujeme uplatnenie poradenstva v rôznych oblastiach života dospelého človeka, pri práci s rôznorodými cieľovými skupinami dospelých. Načrtávame skutočnosť, že poradenstvo sa stáva efektívnym vtedy, ak sleduje rozvoj osobnosti dospelého človeka. Uvedenú skutočnosť potvrdzuje záujem andragogiky o poradenstvo a rozvoj andragogického poradenstva.

Klíčová slova: Poradenstvo, poradenské služby, druhy poradenských služieb, andragogické poradenstvo, poradenstvo vo vzdelávaní dospelých, rozvoj osobnosti dospelého človeka

Counselling as a Tool of Development of Human Development in Services for Adults

In the following study we describe counselling as a part of services for adults. The institutionalization of counselling indicates its topicality and justification as well as the need to continue its development. We stress the application of counselling in different areas of life of an adult person and during the work with various target groups of adults. We outline the fact that counselling is effective provided if it follows the development of personality of an adult. This fact can be proven by the attention which andragogy pays to counselling and the development of andragogical counselling.

Keywords: Counselling, counselling services, types of counselling services, andragogical counseling, counselling in adult education, the development of personality of an adult

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šírová, L. (2010). Poradenstvo ako nástroj rozvoja človeka v službách pre dospelých. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 34-44
Stáhnout citaci

Reference

  1. ACTA ANDRAGOGICA 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. 157 s.
  2. BLIŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. 303 s.
  3. GABURA, J. Poradenský proces. In GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. s. 13-101.
  4. JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. s. 15-21.
  5. KLIMENT, P. Poradenství jako součást formálního curricula studijního oboru andragogika. In Kurikulum andragogiky. Sborník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. s. 237-240.
  6. KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. 446 s.
  7. MACHALOVÁ, M. Andragogické a sociálno-andragogické poradenstvo v kontexte celoživotného učenia sa a vzdelávania. In Acta Andragogica 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. s. 63-70.
  8. MACHALOVÁ, M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. 2. vyd. Bratislava: Gerlach Print, 2006. 224 s.
  9. PALÁN, Z. Další vzdělávání ve světe změn. Praha: Univerzita Jana Amosa Komenského, 2007. 72 s.
  10. PALÁN, Z., LANGER, T. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amosa Komenského, 2008. 183 s.
  11. PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova Nakladatelství Karolinum, 2007. 175 s.
  12. PIROHOVÁ, I. K andragogickému poradenstvu. In Role vysokých škol v rozvíjení koncepce celoživotního vzdelávaní: ďalší vzdelávání na vysokých školách. Sborník. Praha: Mowshe s.r.o., 2007. s. 90-95.
  13. Profesionalita vo výchove a vzdelávaní dospelých. Zborník z vedeckej konferencie. Ed. Perhács, J. Bratislava: FF UK, 1999. 116 s.
  14. PRUSÁKOVÁ, V. Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia v subsystéme profesijná andragogika. In Acta Andragogica 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. s. 17-28.
  15. PRUSÁKOVÁ, V. Základy andragogiky I. Bratislava: Gerlach Print, 2005. 120 s.
  16. Služba. Elektronický lexikon slovenského jazyka [online]. Dostupné z: http://www.slex.sk/index.asp
  17. ŠVEC, Š. Anglicko-slovenský lexikón pedagogiky a andragogiky. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2008.
  18. ŠVEC, Š. Predmet andragogiky a predmetová diferenciácia. In Vzdelávanie dospelých, roč. 9, č. 4, 2004, s. 14-23.
  19. AKTUÁLNÍ OTÁZKY ŘÍZENÍ KVALITY ŠKOL

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.