e-Pedagogium 2010, 10(88):62-77
Profesionalismus a kvalita vysokoškolské výuky
- Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: iveta.bednarikova@upol.cz
Příspěvek se zabývá konkrétními aspekty a kritérii kvality vysokoškolské výuky v kontextu požadavků na kvalitu vysokoškolského vzdělávání v evropském i národním měřítku. Analyzuje profesi vysokoškolského učitele z činnostního hlediska, vymezuje jeho kompetence. Poukazuje na nezbytnost systematického vzdělávání jako základního předpokladu pro rozvíjení profesionality a pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů.
Klíčová slova: Kvalita, kritéria, vysoká škola, vysokoškolské vzdělávání, vysokoškolská výuka, profesionalismus, kompetence, systematické vzdělávání
Professionalism and Academic Teaching Quality
This article deals with particular aspects and standards of the academic teaching quality in the context of requirements on the university education quality in the European and national scale. It analyses the profession of academic teacher from the point of related activities and defines competences. It points out the necessity of systematic education as a basic assumption for the development of the academic teachers' professionalism and the pedagogical competence.
Keywords: Quality, standards, university, university education, academic teaching, professionalism, competences, systematic education
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Boloňský proces. Vytváření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání [online]. [cit. 2009-07-28]. Dostupné z: http://www.bologna.msmt.cz/.
- ELTON, L. Quality Enhancement and Academic Professionalism. The New Academic, 1992, vol. 1, no 2, s. 3-5.
- HAUSENBLAS, O. Hodnocení učitelova výkonu: účel, posuzovatelé, kritéria. Pedagogika, XLVII, 1997, s. 222-224.
- HONZÍK, J. Trendy vývoje technického vysokoškolského vzdělávání. Alma Mater, 1996, č. 2, s. 75-85.
- MAREŠ, J. Sny a skutečnost v lékařském vzdělávání. Alma Mater, 5, 1995, č. 1-2, s. 85.
- ŠÍMA, K. Aktivity ENQA a perspektivy konvergence systémů zajišťování kvality v Evropě. AULA, 14, 2006, zvláštní číslo, s. 3-12.
- Ústav pro informace ve vzdělávání. Úsilí o zkvalitnění vysokoškolské výuky ve Velké Británii. Alfa revue, 3, 1993, č. 2, s. 8-9.
- VÁŇOVÁ, M. CRE - action a aktuální problémy evropské univerzitní politiky. Alma Mater, 5, 1995, č. 3, s. 173-177.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.