e-Pedagogium 2011, 11(3):80-96 | DOI: 10.5507/epd.2011.035

Testování geometrické představivosti v rovině

Jana Slezáková, Josef Molnár
RNDr. Jana Slezáková, Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 17. listopadu 12, 771 46 Olomouc, tel. +420 732 817 300, slezakova@sgo.cz
Doc. RNDr. Josef Molnár, CSc., Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 17. listopadu 12, 771 46 Olomouc, tel. +420 585 634 641, molnar@prfnw.upol.cz

Článek se zabývá problematikou geometrické představivosti ve vztahu k testům inteligence. V rámci průzkumného šetření geometrické představivosti žáků ve věku 15-18 let byl vytvořen a vyhodnocen vlastní nestandardizovaný test, který testuje parciální a kombinační schopnosti žáků nad 15 let. Test sestává ze 40 úloh a v rámci jeho vyhodnocení bylo také provedeno srovnání úspěšnosti při řešení testu v závislosti na pohlaví a známce z matematiky.

Klíčová slova: Představivost, geometrická představivost, prostorová představivost, IQ testy, testy parciálních a kombinovaných schopností, nestandardizovaný test, Test čtverců, statistické vyhodnocovací metody

Testing of the Geometric Imagination in a Plane

The article deals with the geometric imagination in relation to intelligence tests. During an exploratory investigation of geometric imagination of pupils aged 15-18 years, a non-standardized test was created and evaluated, testing the partial and combining abilities of students over 15 years. The test consists of 40 tasks and its evaluation process also contains a comparison of the results based on gender and mathematics mark.

Keywords: Imagination, geometric imagination, spatial imagination, intelligence tests, tests of partial and combined capabilities, non-standardized test, square test, statistical methods

Zveřejněno: 1. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Slezáková, J., & Molnár, J. (2011). Testování geometrické představivosti v rovině. e-Pedagogium11(3), 80-96. doi: 10.5507/epd.2011.035
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMTHAUER, R. a kol.: Test struktury inteligence I-S-T 2000 R. Praha: Testcentrum, 2005.
  2. DUŠEK, F.: Rozvoj prostorové představivosti. Matematika ve škole, r. XIV (1964) č. 6, s. 313-318.
  3. GARDNER, H.: Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.
  4. HEJNÝ, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, 1990.
  5. KUŘINA, F.: Poznáváme prostor. Praha: PedF UK, 1995.
  6. MOLNÁR, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: VUP, 2004.
  7. PŮLPÁN, Z. a kol.: O představivosti a její roli v matematice. Praha: Academia, 1992.
  8. SLEZÁKOVÁ, J.: Geometrical imagination in a plane. In: Studentská vědecká soutěž "O cenu děkana 2010". Olomouc: PřF UP, 2010.
  9. SVOBODA, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005.
  10. THOMAS, N. J. T.: Imagination,Mental Imagery,Consciousness, and Cognition: Scientific, Philosophical and Historical Approaches [cit. 18. července 2008]. Dostupné z WWW: <http://www.imagery-imagination.com >.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.