e-Pedagogium 2012, 12(1):109-126 | DOI: 10.5507/epd.2012.008

Oblíbenost vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy

Šárka Mikesková
Mgr. Šárka Mikesková, Louka 22, 696 76 Louka nad Veličkou, tel.: 604 637 389, e-mail: sarkamikeskova22@seznam.cz

Studie, která má charakter výzkumné sondy, analyzuje problematiku oblíbenosti vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy. Přináší seřazení výukových postupů podle oblíbenosti u žáků a tento názor srovnává s domněnkami učitelů o představách žáků. Cílem výzkumu bylo získat představu o tom, které vyučovací postupy žáci upřednostňují a které odsouvají do pozadí. Respondenty výzkumného šetření bylo dvacet pět žáků ze 4. a 5. tříd základní školy a 12 pedagogů vyučujících na 1. stupni základní školy. Pro daný výzkum byla zvolena metoda dotazování. Formou dotazníku se sémantickým diferenciálem byly zjišťovány názory žáků a pedagogů na výukové strategie. Škála didaktických metod a organizačních forem používaných ve výuce je velmi široká. Pro daný výzkum bylo vybráno sedm činností, které se během vyučování nejčastěji objevují. Tyto činnosti byly podrobněji popsány v dotazníku pro daný výzkum jako typy vyučovacích hodin. V průběhu výzkumného šetření tyto různě koncipované vyučovací hodiny respondenti hodnotili. Pomocí škály udělovali jednotlivým typům vyučovacích hodin podle oblíbenosti body. Po zpracování výsledků výzkumného šetření byly vyučovací strategie seřazeny podle oblíbenosti u jednotlivých skupin dotazovaných. Názory žáků byly konfrontovány s představami pedagogů o preferenci vyučovacích postupů žáky.

Klíčová slova: Preferované vyučovací postupy, vyučovací hodina, pedagog, žák

Popularity teaching process for pupils 1st grades primary schools

The study, which has the character of research probes, examines the issue of popularity teaching practices for students of the primary school. It brings to sort by popularity teaching methods for pupils and this view compares the expectations of teachers about pupils' imagination. Research was conducted in an attempt to get an idea about that, which teaching practices the students prefer and which to relegate to the background. Respondents of the survey was twenty-five pupils from the 4th and 5th classes of elementary school and 12 teachers who teach in primary school. For a given research method of interviewing was chosen. The semantic differential questionnaire was found out views of pupils and teachers on teaching strategies. A range of teaching methods and organizational forms used in the classroom is very broad. For a given research was chosen seven movements, that are most likely to occur during school. These activities were described in detail in the questionnaire for the survey as the types of lessons. During the research respondents rated these different conceived the lesson. Using the scale awarded by various types of lessons by popularity points. After processing the results of the research were teaching strategies in order of popularity for each group of respondents. The views of pupils were confronted with images of teachers of preference teaching practice students.

Keywords: Preferred teaching practices, lesson, teacher, student

Zveřejněno: 1. únor 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mikesková, Š. (2012). Oblíbenost vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy. e-Pedagogium12(1), 109-126. doi: 10.5507/epd.2012.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. HOUŠKA, T. Škola je hra. Praha: vyd. Houška, 1991. ISBN 80-900704-9-3.
  2. KASÍKOVÁ, H.; VALENTA, J. Reformu dělá učitel. Praha: STD, 1994. ISBN 80-901-660-0-8.
  3. KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
  4. KOMANOVÁ, E. Didaktika přírodovědy I. Praha: SPN, 1987.
  5. KOUCKÝ, J. České vzdělání a Evropa. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999.
  6. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: SPIRÁLA, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  7. MAŇÁK J.; ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  8. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  9. PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň: vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
  10. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-170-3.
  11. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-567-7.
  12. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-029-4.
  13. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1978. ISBN 80-85866-33-1.
  14. WALTEROVÁ, E. Kurikulum - Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.