e-Pedagogium 2014, 14(1):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2014.002
Experimentování žáků při výuce - nové možnosti a perspektivy
- PaedDr. PhDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Tel.: +420 585 635 813, E-mail: j.dostal@upol.cz
Článek vychází ze skutečnosti, že školní experimenty jsou tradiční součástí výuky napříč všemi úrovněmi vzdělávání s řadou perspektiv dalšího rozvoje. Zaměřuje se na řešení terminologických problémů spojených se školským experimentováním, na řešení otázek spojených s didaktickými aspekty a dále s pomocí teoretických vědeckých metod, mj. komparativní analýzy, syntézy, indukce, dedukce a kritických přístupů, pojednává o přínosu experimentů pro žáky a provádí jejich klasifikaci dle řady kritérií. Jako další z výstupů jsou stanoveny základní atributy školních experimentů, které jsou předpokladem pro optimální naplňování výukových cílů.
Opomenuty nejsou ani nové trendy, především realizace školních experimentů prostřednictvím vzdálených a virtuálních laboratoří, které se začínají intenzivněji prosazovat zejména v distančním vzdělávání s využitím e-Learningu.
Klíčová slova: školní experiment, atributy experimentu, didaktické aspekty, virtuální experiment, vzdálený experiment, badatelsky orientovaná výuka
Experimenting by Pupils in Instruction - new Possibilities and Perspectives
This article is based on the fact that school experiments represent a traditional part of teaching at all levels of education with a range of perspectives for further development. The article focuses on solving terminological issues related to school experiments and on solving matters related to didactic aspects. Using theoretical scientific methods, among others comparative analysis, synthesis, induction, deduction and critical approaches, it deals with the benefits of experiments for pupils and classifies experiments according to various criteria. Subsequently, the basic attributes of school experiments, which form a presumption of optimal handling of educational goals, are set. Last but not least, the article deals with new trends, such as school experiments carried out through remote and virtual labs which start to be more and more common mainly in distance education using e-learning.
Keywords: school experiment, attributes of experiment, didactic aspects, virtual experiment, remote experiment, inquiry-based instruction
Zveřejněno: 1. únor 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Alexiou, A., Bouras, Ch., Giannaka, E. (2005). Virtual Laboratories in Education. Technology Enhanced Learning. 171, 19-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Beneš, P. (1982). Školní chemický experiment. Praha: PedF UK. Kandidátská disertační práce.
- Bílek, M. (1997). Školní chemický experiment s využitím počítače. Chemické listy. 91, 1074-1080.
- Böhmová, H., Šulcová, R. (2007). Alternativní využití experimentu v chemickém vzdělávání. 5. ročník konference Alternativní metody výuky 2007. [převzato z: http://everest.natur.cuni.cz/konference/2007/prispevek/bohmova.pdf] .
- Černá, B. (1995). Školní pokusnictví. Brno: MU.
- Dalgarno, A. B., Bishop, A. G., Adlong, W., & Bedgoo, D. R. (2009). Effectiveness of a Virtual Laboratory as a preparatory resource for Distance Education chemistry students. Computers & Education. 53, 3, 853-865.
Přejít k původnímu zdroji...
- Filipec, J. a kol. (1994). Slovník spisovné češtiny. Praha: Academia.
- Fronek, J. (2005). Velký česko-anglický slovník. Praha: Leda.
- Gerhátová, Ž. (2011). Úloha experimentu v primárnom prírodovednom vzdelávaní. In Sborník z mezinárodní konference TVV 2011, 272-275.
- Grecmanová, H. (2008). Zvýšil se zájem žáků ZŠ o fyziku, chemii a matematiku? In Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží. Olomouc: UP, 22-26.
- Harms, U. (2000). Virtual and remote labs in physics education. Second European Conference on Physics Teaching in Engineering Education. Budapest, Hungary.
- Jenisová, Z. (2011). Vzdialené a virtuálne laboratoria. In Hašková, A. Pisoňová, M. Bitnerová, M. a kol. Didaktické prostriedky jako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Kábrt, J. a kol. (2000). Latinsko/český slovník. Praha: Leda.
- Kašpar, E. a kol. (1978). Didaktika fyziky. Praha: SPN.
- Koloros, P. (1999). Technika a didaktika školních chemických pokusů I. České Budějovice: JČU.
- Kostelníková, M. & Ožvoldová, M. (2011) Svet v pohybe - interaktívna pomôcka s využitím experimentovania cez internet. eLearning 2011. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Koťa, J. & Rýdl, K. (1992). Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu: Příspěvky k filos. výchovy. Praha: UK.
- Kropáč, J. a kol. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: PdF UP.
- Látal, F. (2011). Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích. In Veletrh nápadů učitelů fyziky.
- Lepil, O. (2010) Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP.
- Lisalová, J. & Lustig, F. (2004). E-learning a laboratoře on-line. In III.Národní konference Distanční vzdělávání v České republice. Praha: CSVŠ.
- Lustigová, Z., Mechlová, E., Malčík, M. & Lustig, F. (2009). A new e-learning strategy for cognition of the real world in teaching and learning Science. The New Educational Review. 17, 17, 305-318.
- Morozov, M. Y., Tanakov, A., Gerasimov, A., Bystrov, D. & Cvirco, E. (2004). Virtual chemistry laboratory for school education. Advanced Learning Technologies. 605-608.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nedic, Z., Machotka, J. & Nafalski, A. (2003). Remote laboratories versus virtual and real laboratories. Frontiers in Education. FIE 2003 33rd Annual. 31-36.
Přejít k původnímu zdroji...
- Onderová, Ľ. (1997). Netradičný fizikálny experiment a jeho miesto vo vyučování fyziky. In Prírodovedné vzdelanie pre 21. storočie, zborník z konferencie Didfyz 96. Nitra.
- Pachmann, E., Banýr, J., Borovička, J. & Halbych, J. (1982) Technika a didaktika školních chemických pokusů I. Praha: SPN.
- Petráčková, V., Kraus, J. a kol. (1995). Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia.
- Podroužek, L. (1997). Prvouka a přírodověda s didaktikou III. Plzeň: ZČU.
- Podroužek, L. (2003). Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 12, 4, 26-29.
- Pražák, F. (1927). Počátky české školy pokusné. Praha: B. Kočí.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Solárová, M. (2007). Význam praktické výuky chemie. Hradec Králové: NIDV.
- Svatoš, T. (2013). Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu. (cit. 12. 5. 2013). [převzato z: http://www.kky.tul.cz/personal/ladislav_perk/Psychologie/Materialy/S/Obecn%E1%20pedagogika/Reform_Pg_clanek_katedra.pdf] .
- Šimik, O. (2011). Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků. In Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: MU.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šindelář, A. (1932). Pražské pokusné reformní školy. Praha: Státní nakladatelství.
- Škoda, J. & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Trnová, E. & Trna, J. (2011). Přírodovědně nadaní žáci a IBSE. In Nadaní žáci ve škole. Brno: MU.
- Uher, B. (1971). Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.