e-Pedagogium 2014, 14(1):20-37 | DOI: 10.5507/epd.2014.003

Přírodopis v očích žáků 2. stupně základních škol

Jana Vlčková, Milan Kubiatko
Mgr. Jana Vlčková, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 31, 603 00 Brno, E-mail: 252511@mail.muni.cz

Postoje žáků k určitému předmětu mohou ovlivňovat jejich úspěšnost v daném předmětu, proto by zkoumání postojů mělo být jednou ze základních ze základních součástí pedagogického výzkumu. Cílem výzkumného šetření bylo pomocí výzkumného nástroje zjistit postoje žáků druhého stupně základních škol k vyučovacímu předmětu přírodopisu. Dále bylo kladeno za cíl ověřit vliv genderu, bydliště a ročníku, který žáci navštěvují, na postoje k přírodopisu. Výzkumný nástroj obsahoval jednatřicet pětistupňových položek Likertova typu rozdělených do čtyř dimenzí. Vliv nezávislých proměnných byl zjišťován i dle jednotlivých dimenzí. Dále byl analyzován i vztah mezi jednotlivými dimenzemi navzájem. Výzkumu se zúčastnilo 363 žáků pěti základních škol. Celkový postoj žáků k přírodopisu se ukázal jako neutrální. Dívky projevily pozitivnější postoje oproti chlapcům a pozitivnější postoje se ukázaly u žáků z vesnic oproti žákům z města. Nejvyšší skóre dosahovali žáci šestých tříd, naopak nejnižšího skóre dosáhli žáci devátých tříd. Žáci z vesnického prostředí dosahovali pozitivnější postoje oproti žákům z města.

Klíčová slova: dotazník, postoje, přírodopis, žáci druhého stupně ZŠ

The biology in the eyes of lower secondary school pupils

The pupils attitudes toward subject could positively affected the pupils achievement, therefore the investigation of pupils attitudes should be essential part of educational research. The main aim of the investigation was to find out pupils' attitudes towards biology by using a questionnaire as a research tool. Moreover the partial aims were to find out influence of gender, residence and grade level on the pupils' attitudes towards biology. The questionnaire comprised of 31 5-point items of Likert type divided into four dimensions. In addition, the influence of independent variables was found out on the four dimensions mentioned above. Furthermore, the correlation between the dimensions was analyzed as well. In total, 363 pupils from five primary schools were respondents of research. The girls had got more positively attitudes toward biology in comparison with boys, the youngest pupils achieved highest score and the oldest pupils achieved the lowest score. The pupils from rural environments had perceived biology more positively in comparison with pupils from urban environment.

Keywords: questionnaire, attitudes, biology, lower secondary school pupils

Zveřejněno: 1. únor 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vlčková, J., & Kubiatko, M. (2014). Přírodopis v očích žáků 2. stupně základních škol. e-Pedagogium14(1), 20-37. doi: 10.5507/epd.2014.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baker, D. & Leary, R. (1995). Letting girls speak out about science. Journal of Research in Science Teaching. 32, 1, 3-27. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ekuci, G. & Hevedanli, M. (2010). Analyzing High School Students' Attitudes towards Biology Course in Different Variables. Journal of Turkish science education. 7, 4, 97-109.
  3. Jones, M. G., Howe, A. & Rua, M. J. (2000). Gender differences in students' experiences, interests, and attitudes toward science and scientists. Science Education, 84, 2, 180-192. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Nunnally, Jum. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
  5. Prokop, P., Tuncer, G. & Chudá, J. (2007) Slovakian students' attitudes toward biology. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3, 4, 287-295. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Rogers, W. D. & Ford, R. (1997). Factors that Affect Student Attitude Toward Biology. Bioscene. Journal of College Biology Teaching, 23, 2, 3-6.
  7. Telli, S., Rakici, N. & Cakiroglu, J. (2002). Student's Perceptions of Learning Environment in Biology Classrooms and their Attitudes toward Biology. [in Turkish], V. biannual Meeting of National Science and Mathematics Education Congress. Middle East Technical University (METU): Ankara, Turkey.
  8. Trumper, R. (2006). Factors Affecting Junior High School Students' Interest in Biology. Science Education International, 17, 1, 31-48. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Uşak, M. a kol. (2009). High school and university students' knowledge and attitudes regarding biotechnology. Biochemistry and molecular biology education, 37, 2, 123-130. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Zeidan, A. (2010). The relationship between grade 11 Palestinian attitudes toward biology and their perceptions of the biology learning environment. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 5, 783-800. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.