e-Pedagogium 2016, 16(3):15-24 | DOI: 10.5507/epd.2016.028
Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula
- Mgr. Dana Vicherková, Ústav pedagogiky a sociálních studií PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: vicherekm@c-box.cz
- doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc., Katedra českého jazyka a literatury PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: vlasta.rerichova@upol.cz
Příspěvek se věnuje tématu, které bývá v české pedagogice nahlíženo v souvislosti s pojmem čtenářská gramotnost a diskutováno s odkazem na výsledky, jež přinášejí mezinárodní srovnávací šetření čtenářské gramotnosti PISA. V první části přibližuje pojetí termínů čtenářská kompetence a čtenářské strategie a zmiňuje vybrané přístupy k jejich klasifikaci. Druhá část příspěvku komentuje z pohledu zvoleného tématu nejnovější úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který vstoupí v platnost ve školním roce 2016/2017.
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence, čtenářské strategie, klíčové kompetence, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Literacies, competencies and strategies of readers in the context of current Czech curriculum
This paper deals with the topic that is in the Czech education seen in context with the notion of reading literacy and discussed with reference to the results provided by the international comparative survey of reading literacy PISA. The first part describes the concepts of reading competence and reading strategies and mentions selected approaches to their classification. The second part - from the perspective of the chosen topic - discusses the latest adjustments of the Framework educational program for basic education which will be valid in the school year 2016/2017.
Keywords: reading literacy, reading competence, reading strategies, key competencies, Framework Educational Programme for Basic Education
Zveřejněno: 1. červen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Afflerbach, P., Pearson, P. D. & Paris, S. G. (2008). Clarifying Differences Between Reading Skills and Reading Strategies. The Reading Teacher, 61(5), pp. 364-373. Dostupné z http://northfieldtownshipschools.pbworks.com/f/Difference+between+reading+skills+and+strategies.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cibáková, D. (2015). Možnosti a realizácie rozvíjania porozumenia vecných textov u žiakov primárnej školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Čáp, J. & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- EACEA. (2011). Teaching reading in Europe: contexts, policies and practices. Brussels: Education, audiovisual and culture executive agency.
- Gavora, P. & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
- Hejsek, L. (2015). Porozumění textu v kontextu vybraných teorií a modelů zpracování informací. In Cibáková, D. et al. (2015). Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Homolová, K. (2010). Uživatelská propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Klumparová, Š. (2009). Čtenářské kompetence adolescentů (Disertační práce). Dostupné z http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1339500526.pdf.
- Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha. O čtenářích jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o.
- Metelková Svobodová, R. (2013). Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základním školy (Disertační práce). Dostupné z http://www.is.muni.cz/th/14647/pedf_d/VN_disertace.pdf.
- Najvarová, V. (2010). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 49-65.
- Palečková, J., Tomášek, V. & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
- PISA: Koncepční rámec čtenářské gramotnosti v šetření PISA. (2013). Dostupné z http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-ctenarske-gramotnosti-v-setreni-PI.
- Průvodce upraveným RVP ZV od září 2016. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pruvodce-upravenym-rvp-zv-od-zari-2016?source=rss.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
- Schenk, K. (2009). Lesen und Schreiben lernen und lehren. Eine didaktik des Schriftspracherwerbs. Schorndorf: Schneider Verlag Hohengehren HmbH.
- Starý, K. & Laufková, V. (2015). Porozumění textu ve škole. Orbis scholae, 9(3), 7-11.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šlapal, M. et al. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín.
- Švrčková, M. (2011). Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Tompkins, G. E. (2006). Literacy for the 21st Century. A Balanced Approach. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education/Merrill/Prentice Hall.
- Whitcroft, L. (2015). Výuka čtenářských strategií v zahraničí - teorie, trendy, programy a metody. Orbis scholae, 9(3), 39-51.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zápotočná, O. (2015). Teoretické modely porozumenia textu a ich interpretácie v školskom vzdelávaní. Orbis scholae, 9(3), 13-26.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.