e-Pedagogium 2016, 16(3):65-74 | DOI: 10.5507/epd.2016.032

Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy

Marcela Otavová
Mgr. Bc. Marcela Otavová, ZŠ a MŠ Horka nad Moravou, Lidická 9, 783 35 Horka nad Moravou, E-mail: marcela.otavova@zshorka.cz

Cílem stati je zasadit institut pedagogického mentora do kontextu zvyšování profesních kompetencí učitele primární školy v dalším a celoživotním vzdělávání. Autorka nejprve popisuje některá významná specifika mentorské práce s ohledem na modely profesního rozvoje a přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje, které odrážejí paradigmatickou pluralitu této široké oblasti. Uvádí typologie autorů zabývajících se tímto tématem (Doyle, Schön, Shulman, Kolb a Korthagen). Druhá část práce specifikuje pojetí mentoringu jako reflektivního procesu ve srovnání s dalšími formami kolegiální podpory učitelů praktiků - koučingem a supervizí. Ve třetí části stati autorka publikuje základní vymezení a principy interní mentorské činnosti, definuje konkrétní aspekty pedagogické práce mentora a popisuje dynamiku mentorského vztahu k pedagogickému mentee ve školách pracujících v projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Klíčová slova: učitel, mentor, mentoring, učení, profesní rozvoj, kompetence, reflexe

Role of educational mentor in enhancing professional competencies of primary school teachers

The aim of this academic article is to contextualize the role of mentor in enhancing professional competencies of a primary school teacher in further and lifelong education. At first, the author describes important specifics of mentor work considering the professional development models and their process approaches that reflect paradigmatic plurality of the area. The author reproduces typologies of other authors dealing with this topic (Doyle, Schön, Shulman, Kolb and Korthagen). The second part of the article specifies the mentoring approach as a reflective process by comparison with another forms of practical teachers peer support - coaching and supervision. In the third part of the article, the author publishes the essential description and internal mentor work principles, defines particular aspects of mentor's educational work and describes the mentor-mentee relationship dynamics, which is specific for 'Pomáháme školám k úspěchu' project.

Keywords: teacher, mentor, mentoring, learning, professional development, competencies, reflection

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Otavová, M. (2016). Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy. e-Pedagogium16(3), 65-74. doi: 10.5507/epd.2016.032
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bareš, M. (Ed.). (2009). Podpora práce začínajících učitelů: (jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků). Praha: Národní institut pro další vzdělávání.
  2. Korthagen, F. A. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  3. Janík, T., & Švec, V. (2009). K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido.
  4. Maxwell, J. C. (2015). Mentoring 101: co potřebuje každý znát. Hodkovičky: Pragma.
  5. Maxwell, J.C. (2013). 15 neocenitelných zákonů osobního růstu: žijte podle nich a naplňte svůj potenciál. Praha: Dobrovský.
  6. Mentoring a využití jeho metod na základní škole. (2012). Boskovice: DENEB.
  7. Petrášová, M., A., Prausová, I., & Štěpánek, Z. (2014). Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál.
  8. Píšová, M. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.
  9. Píšová, M., & Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  10. Portfolio v profesní přípravě učitele. (2007). Pardubice: Univerzita Pardubice.
  11. Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.
  12. Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  13. Šneberger, V. (2012). Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis.
  14. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  15. http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.