e-Pedagogium 2017, 17(1):139-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.013
Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra - výsledky dílčího šetření
- doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D. vedoucí autorského kolektivu, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: katerina.vitaskova@upol.cz
U dětí s poruchami autistického spektra (PAS) je jednou z často narušených oblastí právě pragmatika komunikace, což způsobuje obtíží v sociální interakci, která může výt jednou z překážek logopedické intervence realizované u těchto dětí. Cílem příspěvku je upozornit na některé možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace s využitím originálně vytvořeného hodnotícího (testového) materiálu zaměřeného na vybrané pragmaticky orientované komunikační situace vztahující se k denním aktivitám a reálnému životu. V rámci preliminárního šetření bylo hodnoceno deset dětí s PAS a deset dětí intaktních, u nichž byly hodnocen výběr adekvátní ilustrace z dvojice obrázků reprezentujících komunikační, sociálně orientované situace z běžného života. Z výsledků preliminárního výzkumu vyplývá, že se u dětí s PAS projevilo méně chybných odpovědí v jiných oblastech, než u dětí intaktních. Přesto jsou některé oblasti shodně hodnoceny správně u obou skupin. Polovina dětí s dětským autismem dokonce nechybovala vůbec. Výsledky kvalitativní analýzy ale poukazují na nutnost doplnit hodnocení pragmatiky komunikace o individuálně specifikou kvalitativní analýzu výkonu dítěte.
Klíčová slova: porucha autistického spektra, sociální interakce, kvalitativní analýza, pragmatika komunikace
Assessment options of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder - partial survey results
Communication pragmatics is frequently disturbed in children with autism spectrum disorder (ASD), which causes difficulties in the social interaction, and thus it might be one of the obstacles to speech therapy intervention realized in these children. The aim of this paper is to highlight some assessment options of pragmatic communication level using originally created assessment (test) material which aims to pragmatically oriented communication situations relating to daily activities and real life. Ten children with ASD and ten intact children were evaluated within preliminary testing; their choice of an adequate illustration from pair pictures representing communicative and socially orientated situations from everyday life was evaluated. The results of preliminary research revealed that children with ASD showed fewer erroneous answers, and in different areas, than intact children. However, certain areas were evaluated correctly in both groups. Half of the children with child autism did not even make any mistakes at all. The results of qualitative analysis point out that communication pragmatics assessment has to be completed with an individually specific qualitative analysis of the child performance.
Keywords: autistic spectrum disorder, social interaction, qualitative analysis, communication pragmatics
Zveřejněno: 1. únor 2017 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- American Speech Language Hearing Association. (2016). ASHA©. Social Language Use Pragmatics 1997-2014.[online] [cit. May 2 2016]. Available at: http://www.asha.org/public/speech/development/Pragmatics/.
- Boyd, B. (2011). Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Praha: Portál.
- Buntová, D., & Mikulajová, M. (2012). Sémanticko-pragmatický deficit u detí s narušeným vývinom reči. In Československá psychologie. 56(4), s. 343-352.
- Hwa-Froelich, D. A. (2015): Social communication theoretical foundations and introduction. In Hwa-Froelich, D. A. (Ed.): Social communication development and disorders. New York New York, NY: Psychology Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Košťálová, M., Poláková, B., Ulreichová, M., Šmíd, P., Janoušová, E., Kuhn, M., Klenková, J., & Bednařík, J. (2015). Dotazník funkcionální komunikace (DFK): validace originálního českého testu. Česká a slovenská neurologie, 78, 111 (2), pp. 188-195.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lechta, V. a kol (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
- Mikudová, H. (2014). Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Diplomová práce. Vedoucí práce: Říhová. Olomouc: UP.
- Miller, M., Chukoskie, L., Zinni, M., Townsend, J. & Trauner. D. (2014): Dyspraxia, motor function and visual-motor integration in autism. Behavioural Brain Research, 269, pp. 95-102.
Přejít k původnímu zdroji...
- Říhová, A., Vitásková, K. (2012). Logopedická intervence u osob s poruchami autistického spektra. Odborná publikace pro logopedy. Olomouc: VUP.
- Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Vitásková, K., & Říhová, A. (2013): Komparativní studie aplikace Výměnného obrázkového komunikačního systému u osob s poruchami autistického spektra. In Vitásková, K. a kol. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: VUP.
- Vitásková, K., Málková, M., & Hlavinková, A. (2016). Ověřování výzkumných možností diagnostiky orální stereognozie v oblasti symptomatických poruch řeči u dětí - význam pro interdisciplinární praxi. In PhD existence. Olomouc: VUP. Dostupné na: http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20VI/phdexistence2016_web2.pdf
- Vitásková, K., & Říhová, A. (2015) Speech and language therapy in the context of autism spectrum disorders assessment and intervention - professional undergraduateand graduate approach. In ICERI 2015 Proceedings, pp. 4484-4491.
- Zufferey, S. (2015). Acquiring pragmatics: Social and cognitive perspectives. New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.