e-Pedagogium 2017, 17(4):60-69 | DOI: 10.5507/epd.2017.053
Role učebnic v primárním vzdělávání
- PhDr. Jana Stará, Ph.D., Department of Primary Education, Faculty of Education, Charles University, M. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Czech Republic, E-mail: jana.stara@pedf.cuni.cz, Tel.: +420 221 900 182
Článek představuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaký vliv mají učebnice na rozhodování učitelů o obsahu a metodách výuky, obzvláště v porovnání s ostatními materiály a faktory. Výzkum byl zaměřen na učitele 1. stupně ZŠ a učebnice prvouky, přírodovědy a vlastivědy (vzdělávací oblast Člověk a jeho svět). Výsledky ukazují, že navzdory tomu, že učitelé věří, že učebnice mají velký vliv na jejich výuku, nesouhlasí s myšlenkou, že by učebnice měly určovat obsah a metody výuky. Článek se mj. zamýšlí nad tím, jak tento rozpor překonat.
Klíčová slova: primární vzdělávání, použití učebnic, učebnice
The Role of Textbooks in Primary Education
The article presents the results of a research with the objective of finding out what kind of influence textbooks have on teachers' decisions about the content and methods of their teaching, especially in comparison with other materials and factors. The research was particularly aimed at teachers of primary schools and textbooks and other teaching materials for social studies and sciences. The results show that even though the teachers believe that textbooks have a major influence on their teaching, they disagree with the idea that textbooks should determine the content and methods of teaching. The article will present you with some thoughts on how to overcome this contradiction.
Keywords: primary education, use of textbooks, textbooks
Zveřejněno: 1. prosinec 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Ball, D. L. & Sharon, F. N. (1988). Using textbooks and teachers' guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators, Curriculum Inquiry, 18(4), 401-423. http://dx.doi.org/10.1080/03626784.1988.11076050.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brown, A. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141-178. http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2.
Přejít k původnímu zdroji...
- DBRC Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X032001005.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dvořák, D. (2015). Důraz školy na akademický úspěch: TIMSS 2011 jako sonda do reformy v České republice. Pedagogická orientace, 25(4), 583-604.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dvořák, D., Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Design based research - výzkum učebnic prováděný jejich tvůrci. In Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Grossman, P. & Thompson, C. (2008). Learning from curriculum materials: Scaffolds for new teachers? Teaching and Teacher Education,24(8), 2014-2026. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2008.05.002.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horsley, M., Knight, B. & Huntly, H. (2010). The role of textbooks and other teaching and learning resources in higher education in Australia: change and continuity in supporting learning. IARTEM e-Journal, 3(2), 43-61.
- Horsley, M. & Sikorova, Z. (2014). Classroom Teaching and Learning Resources: International Comparisons from TIMSS - A Preliminary Review. Orbis Scholae, 8(2), 43-60. http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.65.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, (23)5, 634-663. http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lambert, D. (1996). The choice of textbooks for use in secondary school geography departments: Some answers and some further questions for research. Paradigm, 21. [on-line] Retrieved from: http://faculty.education.illinois.edu/westbury/paradigm/Lambert.html.
- Mikk, J. (2000). Textbook: Research and writing. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Peacock, A. & Gates, S. (2000). Newly qualified primary teachers' perceptions of the roles of text materials in teaching science. Research in Science & Technological Education, (18)2, 155-171.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pinar, W. F, Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (2004). Understanding the curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses, New York: Peter Lang.
- Rambousek V., Fuglík V. & Štípek J. (2015). Selected Outcomes of Research of Digital Competency Development on Elementary Schools. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, (8)2, 35-43, http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2015.080201.
Přejít k původnímu zdroji...
- Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers' use of mathematics curricula. Review of Educational Research, (75)2, 211-246, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543075002211.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rendl, M. & Štech, S. (2012). Should learning (mathematics) at school aim at knowledge or at competences? Orbis Scholae, (6)2, 23-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Seoane, C. D. A. & Rodríguez, J. R. (2014). Characteristics and Properties of the Didactic Materials Developed by Local Governments. IARTEM e-Journal, 3(2), 23-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sikorová, Z. (2011). The role of textbooks in lower secondary schools in the Czech republic. IARTEM e-Journal, 4(2), 1-22.
- Stará, J., Dvořáková, M., & Dvořák, D. (2010). Design based research (DBR) a tři učitelé: setkání záměru inovace a reality implementace. In Váňová, R. & Krykorková, H. et al., Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova.
- Stará, J. & Krčmářová, T. (2014). Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 24(1), 77-11. http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-1-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- International Association for the Evaluation of Educational Achievement. TIMSS 2011 International Database. [on-line]. Retrieved from: https://timssandpirls.bc.edu/timss2011/international-database.html.
- Wang, F., & Hannafin, M. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23. http://dx.doi.org/10.1007/BF02504682.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.