e-Pedagogium 2024, 24(2):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2024.009

Gramotnost pro umělou inteligenci: koncepty, přístupy a otevřené otázky

Michal Černý
b Department of Information and Library Studies, Faculty of Arts, Masaryk University, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, Czech Republic,

Studie přestavuje základní pojetí konceptualizace pojmu AI gramotnost, jako nové formy gramotnosti, která souvisí s rozvojem systémů s umělou inteligencí a jejich dopadem na vzdělávání i pracovní trh. Studie identifikuje význam a smysl této nové kompetence a přístupy k ní, které se vyskytují v literatuře. V závěrečné diskusi poukazuje na otevřené otázky a problémy které by měly být předmětem dalšího výzkumného zkoumání.

Klíčová slova: umělá inteligence (AI), AI gramotnost/gramotnost pro umělou inteligenci, kompetence, digitální kompetence, Turingův test.

AI literacy: concepts, approaches and open questions

The study presents a basic conceptualisation of AI literacy as a new form of literacy related to the development of artificial intelligence systems and their impact on education and the labour market. The study identifies the meaning and purpose of this new competency and the approaches to it found in the literature. The final discussion highlights open questions and issues that should be the subject of further research investigation.

Keywords: AI literacy, Artificial Intelligence Literacy, AI; digital competence, competency, Turing test.

Vloženo: 29. srpen 2023; Revidováno: 4. červen 2024; Přijato: 13. červen 2024; Zveřejněno online: 15. červenec 2024; Zveřejněno: 23. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černý, M. (2024). Gramotnost pro umělou inteligenci: koncepty, přístupy a otevřené otázky. e-Pedagogium24(2), 7-16. doi: 10.5507/epd.2024.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, C., Pente, P., Lemermeyer, G., & Rockwell, G. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in K-12 education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100131. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100131 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Aghion, P., Antonin, C., & Bunel, S. (2019). Artificial intelligence, growth and employment: The role of policy. Economie et Statistique/Economics and Statistics, (510-511-512), 150-164. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ahmad, T., Zhu, H., Zhang, D., Tariq, R., Bassam, A., Ullah, F., ... & Alshamrani, S. S. (2022). Energetics Systems and artificial intelligence: Applications of industry 4.0. Energy Reports, 8, 334-361. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Alberts, L. (2022). Not Cheating on the Turing Test: Towards Grounded Language Learning in Artificial Intelligence. arXiv preprint arXiv:2206.14672.
  5. Baidoo-Anu, D., & Owusu Ansah, L. (2023). Education in the era of generative artificial intelligence (AI): Understanding the potential benefits of ChatGPT in promoting teaching and learning. Available at SSRN 4337484.
  6. Baker, D. P., Eslinger, P. J., Benavides, M., Peters, E., Dieckmann, N. F., & Leon, J. (2015). The cognitive impact of the education revolution: A possible cause of the Flynn Effect on population IQ. Intelligence, 49, 144-158. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Baum, S. D. (2018). Countering superintelligence misinformation. Information, 9(10), 244. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Belk, R. (2021). Ethical issues in service robotics and artificial intelligence. The Service Industries Journal, 41(13-14), 860-876. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bini, S. A. (2018). Artificial Intelligence, Machine Learning, Deep Learning, and Cognitive Computing: What Do These Terms Mean and How Will They Impact Health Care? The Journal of Arthroplasty, 33(8), 2358-2361. https://doi.org/10.1016/j.arth.2018.02.067 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bostrom, N. (1998). How long before superintelligence?. International Journal of Futures Studies, 2.
  11. Bostrom, N. (2016). The control problem. Excerpts from superintelligence: Paths, dangers, strategies. Science Fiction and Philosophy: From Time Travel to Superintelligence, 308-330. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Bridle, James. New dark age: Technology and the end of the future. Verso Books, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Carolus, A., Augustin, Y., Markus, A., & Wienrich, C. (2023). Digital interaction literacy model - Conceptualizing competencies for literate interactions with voice-based AI systems. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100114. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100114 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Cetindamar, D., Kitto, K., Wu, M., Zhang, Y., Abedin, B., & Knight, S. (2022). Explicating AI Literacy of Employees at Digital Workplaces. IEEE Transactions on Engineering Management, 1-14. https://doi.org/10.1109/TEM.2021.3138503 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Civit, M., Civit-Masot, J., Cuadrado, F., & Escalona, M. J. (2022). A systematic review of artificial intelligence-based music generation: Scope, applications, and future trends. Expert Systems with Applications, 118190. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Danziger, S. (2022). Intelligence as a social concept: a socio-technological interpretation of the turing test. Philosophy & Technology, 35(3), 68. Přejít k původnímu zdroji...
  17. DePietro, P. (2013). Tool literacy. Counterpoints, 435, 15-25.
  18. Dobrev, D. (2012). A definition of artificial intelligence. arXiv preprint arXiv:1210.1568.
  19. Eguchi, A., Okada, H., & Muto, Y. (2021). Contextualizing AI Education for K-12 Students to Enhance Their Learning of AI Literacy Through Culturally Responsive Approaches. KI - Künstliche Intelligenz, 35(2), 153-161. https://doi.org/10.1007/s13218-021-00737-3 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Elkins, K., & Chun, J. (2020). Can GPT-3 pass a writer's Turing test?. Journal of Cultural Analytics, 5(2). Přejít k původnímu zdroji...
  21. Ferrucci, D., Levas, A., Bagchi, S., Gondek, D., & Mueller, E. T. (2013). Watson: beyond jeopardy!. Artificial Intelligence, 199, 93-105. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Fyfe, P. (2023). How to cheat on your final paper: Assigning AI for student writing. AI & SOCIETY, 38(4), 1395-1405. https://doi.org/10.1007/s00146-022-01397-z Přejít k původnímu zdroji...
  23. Haug, C. J., & Drazen, J. M. (2023). Artificial intelligence and machine learning in clinical medicine, 2023. New England Journal of Medicine, 388(13), 1201-1208. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Henry, J., Hernalesteen, A., & Collard, A. S. (2021). Teaching artificial intelligence to K-12 through a role-playing game questioning the intelligence concept. KI-Künstliche Intelligenz, 35(2), 171-179. Přejít k původnímu zdroji...
  25. How, M.-L., & Hung, W. L. D. (2019). Educing AI-Thinking in Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics (STEAM) Education. Education Sciences, 9(3), 184. https://doi.org/10.3390/educsci9030184 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Hunt, K. M. (2023). Could artificial intelligence win the next Weather Photographer of the Year competition?. Weather, 78(4), 108-112. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Chen, J. J., & Lin, J. C. (2023). Artificial intelligence as a double-edged sword: Wielding the POWER principles to maximize its positive effects and minimize its negative effects. Contemporary Issues in Early Childhood. https://doi.org/10.1177/14639491231169813 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Chen, S.-Y., Su, Y.-S., Ku, Y.-Y., Lai, C.-F., & Hsiao, K.-L. (2022). Exploring the factors of students' intention to participate in AI software development. Library Hi Tech. https://doi.org/10.1108/LHT-12-2021-0480 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Israel, O., & Nsibirwa, Z. (2018). Information literacy skills in using electronic information resources. Library Philosophy and Practice, 1.
  30. Jang, J., Jeon, J., & Jung, S. K. (2022). Development of STEM-Based AI Education Program for Sustainable Improvement of Elementary Learners. Sustainability, 14(22), 15178. https://doi.org/10.3390/su142215178 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Julie, H., Alyson, H., & Anne-Sophie, C. (2020). Designing Digital Literacy Activities: An Interdisciplinary and Collaborative Approach. 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1-5. https://doi.org/10.1109/FIE44824.2020.9274165 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Kandlhofer, M., Steinbauer, G., Hirschmugl-Gaisch, S., & Huber, P. (2016). Artificial intelligence and computer science in education: From kindergarten to university. 2016 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1-9. https://doi.org/10.1109/FIE.2016.7757570 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Kaspersen, M. H., Bilstrup, K. K., Van Mechelen, M., Hjort, A., Bouvin, N. O., & Petersen, M. G. (2022). High school students exploring machine learning and its societal implications: Opportunities and challenges. International Journal of Child-Computer Interaction, 34, 100539. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2022.100539 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Katritsis, D. G. (2021). Artificial Intelligence, Superintelligence and Intelligence. Arrhythmia & Electrophysiology Review, 10(4), 223. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Kit Ng, D. T., Lok Leung, J. K., Samuel Chu, K. W., & Qiao, M. S. (2021). AI Literacy: Definition, Teaching, Evaluation and Ethical Issues. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 58(1), 504-509. https://doi.org/10.1002/pra2.487 Přejít k původnímu zdroji...
  37. Kolluri, S., Lin, J., Liu, R., Zhang, Y., & Zhang, W. (2022). Machine learning and artificial intelligence in pharmaceutical research and development: a review. The AAPS Journal, 24, 1-10. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Laupichler, M. C., Hadizadeh, D. R., Wintergerst, M. W. M., Von Der Emde, L., Paech, D., Dick, E. A., & Raupach, T. (2022). Effect of a flipped classroom course to foster medical students' AI literacy with a focus on medical imaging: A single group pre-and post-test study. BMC Medical Education, 22(1), 803. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03866-x Přejít k původnímu zdroji...
  39. Leichtmann, B., Humer, C., Hinterreiter, A., Streit, M., & Mara, M. (2023). Effects of Explainable Artificial Intelligence on trust and human behavior in a high-risk decision task. Computers in Human Behavior, 139, 107539. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107539 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Leichtmann, B., Humer, C., Hinterreiter, A., Streit, M., & Mara, M. (2023). Effects of Explainable Artificial Intelligence on trust and human behavior in a high-risk decision task. Computers in Human Behavior, 139, 107539. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107539 Přejít k původnímu zdroji...
  41. Li, F., & Du, Y. (2018). From AlphaGo to power system AI: What engineers can learn from solving the most complex board game. IEEE Power and Energy Magazine, 16(2), 76-84. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Long, D., & Magerko, B. (2020). What is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1-16. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727 Přejít k původnímu zdroji...
  43. McCormack, J., Cruz Gambardella, C., Rajcic, N., Krol, S. J., Llano, M. T., & Yang, M. (2023, April). Is Writing Prompts Really Making Art?. In International Conference on Computational Intelligence in Music, Sound, Art and Design (Part of EvoStar) (pp. 196-211). Cham: Springer Nature Switzerland. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Miao, F., Holmes, W., Huang, R., & Zhang, H. (2021). AI and education: A guidance for policymakers. UNESCO Publishing.
  45. Molnár, L., Juhás, G., Ondrišová, M., Juhásová, A., Kováčik, T., & Mladoniczky, M. (2022, October). ICT Literacies in the Context of Some Anniversaries. In 2022 20th International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA) (pp. 442-447). IEEE. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Newborn, M. (2012). Kasparov versus Deep Blue: Computer chess comes of age. Springer Science & Business Media.
  47. Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, K. W. S., & Qiao, M. S. (2021a). AI Literacy: Definition, Teaching, Evaluation and Ethical Issues. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 58(1), 504-509. https://doi.org/10.1002/pra2.487 Přejít k původnímu zdroji...
  48. Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, S. K. W., & Qiao, M. S. (2021b). Conceptualizing AI literacy: An exploratory review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100041. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100041 Přejít k původnímu zdroji...
  49. Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Su, J., Ng, R. C. W., & Chu, S. K. W. (2023b). Teachers' AI digital competencies and twenty-first century skills in the post-pandemic world. Educational technology research and development, 71(1), 137-161. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Su, M. J., Yim, I. H. Y., Qiao, M. S., & Chu, S. K. W. (2022). The Landscape of AI Literacy. In AI literacy in K-16 classrooms (pp. 31-60). Cham: Springer International Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221-4241. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Pallathadka, H., Ramirez-Asis, E. H., Loli-Poma, T. P., Kaliyaperumal, K., Ventayen, R. J. M., & Naved, M. (2023). Applications of artificial intelligence in business management, e-commerce and finance. Materials Today: Proceedings, 80, 2610-2613. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Qi, C., & Lyu, J. (2022, May). Applications of artificial intelligence in children and elderly care and short video industries: cases from Cubo Ai and Tiktok. In International Conference on Computer Application and Information Security (ICCAIS 2021) (Vol. 12260, pp. 501-505). SPIE. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Rescigno, A. A., Vanmassenhove, E., Monti, J., & Way, A. (2020). A case study of natural gender phenomena in translation a comparison of Google Translate, Bing Microsoft Translator and DeepL for English to Italian, French and Spanish. Computational Linguistics CLiC-it 2020, 359. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Rodríguez-García, J. D., Moreno-León, J., Román-González, M., & Robles, G. (2020). Introducing Artificial Intelligence Fundamentals with LearningML: Artificial Intelligence made easy. Eighth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, 18-20. https://doi.org/10.1145/3434780.3436705 Přejít k původnímu zdroji...
  56. Salvagno, M., Taccone, F. S., & Gerli, A. G. (2023). Can artificial intelligence help for scientific writing?. Critical care, 27(1), 1-5. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Sokol, J. (2016). Člověk jako osoba. Vyšehrad.
  58. Southworth, J., Migliaccio, K., Glover, J., Reed, D., McCarty, C., Brendemuhl, J., & Thomas, A. (2023). Developing a model for AI Across the curriculum: Transforming the higher education landscape via innovation in AI literacy. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100127. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají: Kognitivní krajiny a nacionalismus. Masarykova univerzita.
  60. Unicef. (2021). Policy guidance on AI for children 2.0. Unicef. https://www.unicef.org/globalinsight/media/2356/file/UNICEF-Global-Insight-policy-guidance-AI-children-2.0-2021.pdf.pdf
  61. Vazhayil, A., Shetty, R., Bhavani, R. R., & Akshay, N. (2019). Focusing on Teacher Education to Introduce AI in Schools: Perspectives and Illustrative Findings. 2019 IEEE Tenth International Conference on Technology for Education (T4E), 71-77. https://doi.org/10.1109/T4E.2019.00021 Přejít k původnímu zdroji...
  62. Webb, M. (2019). The impact of artificial intelligence on the labor market. Available at SSRN 3482150.
  63. Wienrich, C., & Carolus, A. (2021). Development of an Instrument to Measure Conceptualizations and Competencies About Conversational Agents on the Example of Smart Speakers. Frontiers in Computer Science, 3, 685277. https://doi.org/10.3389/fcomp.2021.685277 Přejít k původnímu zdroji...
  64. Wienrich, C., & Carolus, A. (2021). Development of an Instrument to Measure Conceptualizations and Competencies About Conversational Agents on the Example of Smart Speakers. Frontiers in Computer Science, 3, 685277. https://doi.org/10.3389/fcomp.2021.685277 Přejít k původnímu zdroji...
  65. World Economic Forum. (2019). Establishing Global Standards for Children and AI. https://www.weforum.org/reports/generation-ai-establishing-global-standards-for-children-and-ai
  66. Zafari, M., Bazargani, J. S., Sadeghi-Niaraki, A., & Choi, S. M. (2022). Artificial intelligence applications in K-12 education: A systematic literature review. IEEE Access, 10, 61905-61921. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Zlatuška, Jiří. "Informační společnost." Zpravodaj ÚVT MU 8, no. 4 (1998): 1-6. http://webserver.ics.muni.cz/bulletin/articles/122.html

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.