e-Pedagogium 2024, 24(2):17-26 | DOI: 10.5507/epd.2024.012

Digitální gramotnost seniorů v kontextu univerzit třetího věku

Eva Janouchová, Kristýna Obršálová
Faculty of Education, Institute of Social Studies, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové III, Czech Republic

Výzkumný projekt je zacílen na problematiku vzdělávání seniorů, jako významné součásti celoživotního vzdělávání (učení). Příspěvek prezentuje výsledky empirického šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat vybrané aspekty digitální gramotnosti posluchačů univerzit třetího věku a interpretovat je v souvislosti s možným využitím digitálních technologií v rámci institucionální edukace seniorů. V souladu se specifickými cíli a charakteristikami daného výzkumného šetření byl vybrán smíšený výzkumný design. Tento přístup umožnil kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických strategií, což vedlo k efektivní integraci a interpretaci dat. V pilotní fázi výzkumu byla zvolena metoda sběru dat prostřednictvím ohniskové skupiny (focus group), na kterou navazuje dotazníkové šetření ve snaze přispět k validitě výzkumného nástroje. Výsledky šetření přinesly konkrétní doporučení a stanovení strategií pro organizátory vzdělávání dospělých.

Klíčová slova: digitální gramotnost, univerzita třetího věku, senior, vzdělávání dospělých.

Digital Literacy of Seniors in the Context of Third Age Universities

The research project focuses on the issue of education of seniors as an important part of lifelong learning. The paper presents the results of an empirical investigation, the main objective of which was to identify and analyze selected aspects of digital literacy of third age university students and interpret them in the context of the possible use of digital technologies in the institutional education of seniors. In accordance with the specific objectives and characteristics of the research investigation, a mixed research design was chosen. This approach allowed for a combination of qualitative and quantitative methodological strategies, resulting in effective data integration and interpretation. In the pilot phase of the research, a focus group method of data collection was chosen, followed by a questionnaire survey in an effort to contribute to the validity of the research instrument. The results of the investigation yielded concrete recommendations and the identification of strategies for adult education organizers.

Keywords: digital literacy, university of the third age, senior, adult education.

Vloženo: 31. březen 2024; Revidováno: 31. březen 2024; Přijato: 1. červen 2024; Zveřejněno online: 5. leden 2025; Zveřejněno: 23. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janouchová, E., & Obršálová, K. (2024). Digitální gramotnost seniorů v kontextu univerzit třetího věku. e-Pedagogium24(2), 17-26. doi: 10.5507/epd.2024.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČSÚ. (2023). Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi osobami - 2023. https://www.czso.cz/csu/czso/3-pouzivani-mobilniho-telefonu-a-internetu-namobilnim-telefonu-kyi27xljd6
  2. Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub.
  3. Hendl, J. & a Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál.
  4. MPSV. (2015). Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. https://www.mpsv.cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr-na-obdobi-2015-2020
  5. Musil, J. (2011). Informační společnost a její ekonomické a sociální aspekty. Orbis Communicationis. UJAK Praha. http://orbis.ujak.cz/informacni-spolecnost.php OECD. (2030). Future of Education and Skills 2030.
  6. https://www.oecd.org/education/2030-project/
  7. Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research nad Evaluatin Methods. SAGE.
  8. Picatoste, J., Pérez-Ortiz, L., & Ruesga-Benito, S. M. (2018). A new educational pattern in response to new technologies and sustainable development. Enlightening ICT skills for youth employability in the European Union. Telematics and Informatics, 35(4), (p.1031-1038). https:// doi. org/ 10. 1016/j.tele . 2017. 09.01 4 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Špaténková, N. & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Grada Publishing.
  10. United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division. (2022). World Population Prospects 2022: Summary of Results. United Nations. https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/wpp2022_summary_of_results.pdf
  11. van Laar, E., van Deursen, A. J. A. M., van Dijk, J. A. G. M., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computer in Human Behavior, 72, (p. 577-588). https://doi.org/10.1016/j.chb.2017. 03.010 Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (2024). https://www.e-sbirka.cz/sb/1998/111?zalozka=text Přejít k původnímu zdroji...
  12. Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Wolters Kluwer.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.