e-Pedagogium 2024, 24(4):33-44 | DOI: 10.5507/epd.2025.002

Rodinná výchova v dětských domovech v kontextu rámcové analýzy školních vzdělávacích programů

Alena Knotková, Adéla Marešová, Anna Adamů, Iveta Merglová
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Ústav sociálních studií

Příspěvek se zaměřuje na téma rodinné výchovy v dětských domovech v kontextu rámcové analýzy vybraných školních vzdělávacích programů. Výchova k partnerství a rodičovství, a to i s ohledem na přípravu na samostatný život, je tématem, které je třeba řešit jak v teoretické, tak praktické rovině. Příspěvek vymezuje teoretický rámec problematiky dětských domovů a rodinné výchovy. Cílem příspěvku je zjistit, jak se rodinná výchova odráží ve školních vzdělávacích programech vybraných dětských domovů. Kvalitativní výzkumné šetření bylo provedeno technikou rámcové analýzy. Výsledky ukazují, že téma rodinné výchovy je na úrovni školních vzdělávacích programů jednotlivých zařízení řešeno nejednotně a s různou mírou konkrétnosti. Zjištění jsou podkladem pro druhou etapu výzkumu, která se zaměřuje na rodinnou výchovu v dětských domovech z pohledu vychovatelů.

Klíčová slova: rodinná výchova, školní osnovy, dětský domov, sexuální výchova, příprava na samostatný život, finanční gramotnost.

Family Education in Children's Homes in the Context of a Framework Analysis of School Educational Programmes

The paper focuses on the topic of family education in children's homes in the context of a framework analysis of selected school educational programmes. Education for partnership and parenthood, also with regard to preparation for independent life, is a topic that needs to be addressed in both theoretical and practical terms. The paper defines the theoretical framework of the issue of children's homes and family education. The aim of this paper is to find out how family education is reflected in the school educational programmes of selected children's homes. A qualitative research inquiry was conducted through the technique of framework analysis. The results show that the topic of family education is addressed inconsistently and with different levels of concreteness at the level of the school educational programmes of the different institutions. The findings provide a basis for the second stage of the research, which focuses on family education in children's homes from the perspective of educators.

Keywords: family education, school curriculum, children's home, sex education, preparation for independent living, financial literacy.

Vloženo: 29. září 2024; Revidováno: 13. prosinec 2024; Přijato: 27. prosinec 2024; Zveřejněno: 1. duben 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Knotková, A., Marešová, A., Adamů, A., & Merglová, I. (2024). Rodinná výchova v dětských domovech v kontextu rámcové analýzy školních vzdělávacích programů. e-Pedagogium24(4), 33-44. doi: 10.5507/epd.2025.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Běhounková, L. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, Klinika adiktologie, 1. LF UK a VFN v Praze, Togga.
  2. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál.
  3. Janiš, K. (2002). Příspěvek k pojetí rodinné výchovy. In Svatoš, T. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti. Gaudeamus.
  4. Křepský, D. (2008). Sociální práce v dětském domove. In Vašťatková, J., Vyhnálková, P. & Burešová, P. Rodina a náhradní rodinná péče. Hanex.
  5. Lukšík, I., & Hargašová, L. (2018). Impact of residential care culture on quality of life of care leavers. International Journal of Child Youth and Family Studies, 9(2), 86-108. DOI: 10.18357/ijcyfs92201818214 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Lukšík, I., & Lukšíková, L. (2016). Kultúra zariadení ústavnej starostlivosti na Slovensku a jej vplyv na kvalitu života mladých ľudí po odchode. In Pacnerová., H. & Myšková, L. (Eds.), Kvalita péče o děti v ústavní výchově (s. 23-30). Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
  7. Nadace Terezy Maxové. (2023). Podpora vztahu dítěte v dětském domově s jeho rodinou. https://nadaceterezymaxove.cz/o-nas/ke-stazeni/
  8. Novotná, V., & Fejt, V. (2009). Sociálně právní ochrana dětí. Univerzita Jana Amose Komenského.
  9. Ptáček, R., Kuželová, H. & Čeledová, L. (2011). Vývoj dětí v náhradních formách rodinné péče. Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. https://www.mpsv.cz/documents/20142/954480/nahradni_pece.pdf.
  10. Reuben, S., & van Breda, A., D., (2024). Care leavers' efforts to build resilience through relationships of belonging. Social Work, 60(2), 339-362. https://doi.org/10.15270/60-2-1300. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Ritchie, J., & Spencer, L. (1994). Qualitative Data Analysis for Applied Policy Research. In Bryman, A., & Burgess, B. (Eds.). (1994). Analyzing Qualitative Data (1st ed.). Routledge. Retrieved from https://doi.org/10.4324/9780203413081_chapter_9. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Stein, M. (2019). Supporting young people from care to adulthood: International practise. Child & Family Social Work, 24(3), 400-405. https://doi.org/10.1111/cfs.12473. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Štenclová, V. (2021). Příprava jedinců na odchod z dětských domovů a jejich začlenění do společnosti [Disertační práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.
  14. Veřejný ochránce práv. (2018). Dětský domov, výchovný ústav. Kancelář veřejného ochránce práv. https://www.ochrance.cz/uploads-import/Letaky/Detsky-domov.pdf.
  15. Zákon č. 109/2002 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. (2002). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109.
  16. Zákon č. 359/1999 Sb. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. (1999). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359.
  17. Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník. (2012). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.