PT Journal AU Cernek, M TI K otazkam motivace ve skolni TV SO e-Pedagogium PY 2004 BP 7 EP 14 VL 4 IS 1 DE Motivace; telesna vychova; incentivy; potreby; klasifikace AB Prispevek se zamysli nad fenomenem motivace nejprve z obecneho hlediska a dale pak je zaclenen na zaklade reflexe z vlastni pedagogicke praxe do kontextu ve skolni telesne vychove. Moderni psychologie je totiz presvedcena, ze prave motivace je jedinym hybnym prostredkem k vytvareni trvalejsich hodnot v chovani a jednani jedince. Motivace jak v kladnem, tak i v zapornem slova smyslu.V prvni casti je odkazovano na obecne faktory a vzorce chovani, ktere vychazeji z praci prednich autoru psychologie. Je zde poukazovano zejmena na Hullovu teorii primarnich a sekundarnich motivu, teorie motivu Nakonecneho a v neposledni rade na Maslowovu teorii potreb. Tyto teorie pak jsou vyuzivany hlavne v oblasti pedagogicke interakce ucitel - zak, zaci.Druha cast se zabyva predevsim problematikou motivace ve skolni telesne vychove. Nejvetsi vliv motivu na chovani jedince je prave na druhem stupni zakladni skoly. Objasnovany zde jsou biologicke potreby pohybu, rozpracovana je zde teorie vnitrnich, souteznich a vnejsich impulsu a v neposledni rade zde ma misto i klasifikace. Prinos tkvi hlavne ve vysledcich vlastniho experimentu prave v oblasti klasifikace, ktery ma nejvetsi vliv na motivovane chovani. Klasifikace totiz predstavuje v telesne vychove u ruzne schopnych zaku velke problemy. Je zde navrzena jedna z moznosti, jak kladne pusobit na zaky, poskytnout jim vetsi moznost, jak ziskat dobre znamky. Rovnez zde bylo zaznamenano odstraneni kazenskych problemu.Clanek si klade za cil poskytnout z praxe overenou moznost, jak kladne pusobit na zaky a prispet k efektivnejsimu vyucovacimu prostredi. ER