PT - JOURNAL ARTICLE AU - Černek, Martin TI - K otázkám motivace ve školní TV DP - 2004 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 7--14 VI - 4 IP - 1 IS - 12137758 AB - Příspěvek se zamýšlí nad fenoménem motivace nejprve z obecného hlediska a dále pak je začleněn na základě reflexe z vlastní pedagogické praxe do kontextu ve školní tělesné výchově. Moderní psychologie je totiž přesvědčena, že právě motivace je jediným hybným prostředkem k vytváření trvalejších hodnot v chování a jednání jedince. Motivace jak v kladném, tak i v záporném slova smyslu.V první části je odkazováno na obecné faktory a vzorce chování, které vycházejí z prací předních autorů psychologie. Je zde poukazováno zejména na Hullovu teorii primárních a sekundárních motivů, teorie motivů Nakonečného a v neposlední řadě na Maslowovu teorii potřeb. Tyto teorie pak jsou využívány hlavně v oblasti pedagogické interakce učitel - žák, žáci.Druhá část se zabývá především problematikou motivace ve školní tělesné výchově. Největší vliv motivů na chování jedince je právě na druhém stupni základní školy. Objasňovány zde jsou biologické potřeby pohybu, rozpracována je zde teorie vnitřních, soutěžních a vnějších impulsů a v neposlední řadě zde má místo i klasifikace. Přínos tkví hlavně ve výsledcích vlastního experimentu právě v oblasti klasifikace, který má největší vliv na motivované chování. Klasifikace totiž představuje v tělesné výchově u různě schopných žáků velké problémy. Je zde navržena jedna z možností, jak kladně působit na žáky, poskytnout jim větší možnost, jak získat dobré známky. Rovněž zde bylo zaznamenáno odstranění kázeňských problémů.Článek si klade za cíl poskytnout z praxe ověřenou možnost, jak kladně působit na žáky a přispět k efektivnějšímu vyučovacímu prostředí.