PT Journal AU Varadinova, D TI Kolik mluveneho jazyka potrebuje student? SO e-Pedagogium PY 2004 BP 107 EP 113 VL 4 IS 1 DE Spisovny jazyk; jazykove variety; mluveny jazyk; psany jazyk; hovorove jevy; jazykove normy; druhy textu; vyvojove tendence; problemove jevy AB Clanek se zabyva otazkou, do jake miry je mozno pripustit jevy mluveneho jazyka ve vyucovani gramatiky. Mluveny jazyk je velmi rozsireny a jeho typicke jevy se prosazuji postupne take v psanem jazyce, nebot mluveny jazyk ma jednodussi normy a je celkove svobodnejsi. Pro pouziti te ci one jazykove variety je nutno mit na mysli: druh komunikace (mluveni, psani) a konkretni druh textu.Zaverem je treba zduraznit, ze jevy mluveneho jazyka patri samozrejme do gramatickych seminaru na vysoke skole, nicmene s timto omezenim: pouze "normalne jazykove" a bezne hovorove jevy gramaticke a lexikalni lze podle meho nazoru pripoustet a studentum zprostredkovavat. ER