RT Journal Article SR Electronic A1 Hrabí, Libuše T1 Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod JF e-Pedagogium YR 2004 VO 4 IS 2 SP 40 OP 49 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200402-0004.php AB V článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů pěti českých současných učebnic přírodopisu pro 9. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy výkladových textů byly prováděny dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a dle PRŮCHY. Pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic (35,1 bodu a 34,31 bodu). Také hodnoty syntaktického a sémantického faktoru jsou podobné. Avšak nižší variabilita byla zjištěna Metodou NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To naznačuje na vhodnější použití této metody.