PT Journal AU Hrabi, L TI Zhodnoceni obtiznosti vykladoveho textu soucasnych ceskych ucebnic prirodopisu pro 6. az 9. rocnik ZS pomoci dvou metod SO e-Pedagogium PY 2004 BP 45 EP 54 VL 4 IS 3 DE Ucebnice prirodopisu; metody hodnoceni obtiznosti textu; celkova obtiznost; syntakticky faktor; semanticky faktor AB V tomto clanku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocovani obtiznosti vykladovych textu 22 soucasnych ceskych ucebnic prirodopisu pro 6. az 9. rocnik zakladnich skol pomoci dvou metod - dle NESTLER - PRUCHA - PLUSKAL a pomoci metody dle PRUCHY. Z dosazenych vysledku je zrejme, ze prumerne hodnoty celkove obtiznosti vykladovych textu analyzovanych ucebnic pomoci obou metod se pozvolna zvysuji od 6. rocniku po 9. rocnik. Tyto hodnoty se pohybuji od 29,65 a 30,12 bodu po 34,31 a 35,10 bodu. Nizsi variabilita byla ve vetsine hodnoceni zjistena podle NESTLER - PRUCHA - PLUSKAL. To ukazuje na vhodnejsi pouziti teto metody. ER