PT - JOURNAL ARTICLE AU - Smetáčková, Irena TI - Genderová rovnost ve výsledcích: znevýhodňují české školy chlapce, nebo dívky? DP - 2013 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 15--29 VI - 13 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2013.003 IS - 12137758 AB - Článek diskutuje genderové rozdíly v žákovských výsledcích v českých základních a středních školách. Vzdělávací výsledky zahrnují jak školní prospěch, tak úspěšnost v externích didaktických testech. Mezi těmito údaji existuje nesoulad, a to zvláště v matematice, kde tradičně dívky v průměru dosahují lepších školních známek, zatímco chlapci dosahují vyšší průměrné úspěšnosti v testech. Tento rozpor je vysvětlován prostřednictvím konceptu genderové nerovnosti. Článek představuje a podrobně analyzuje dominantní interpretace na tomto poli, přičemž argumentuje pro neplatnost názoru, podle něhož školy znevýhodňují chlapce.