RT Journal Article SR Electronic A1 Havigerová, Jana Marie A1 Haviger, Jiří A1 Juklová, Kateřina T1 Škála charakteristik nadání pro předškolní děti - shody a rozpory v posuzování nadání předškoláků mezi učitelkami MŠ a rodiči JF e-Pedagogium YR 2013 VO 13 IS 3 SP 68 OP 80 DO 10.5507/epd.2013.033 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201303-0006.php AB Příspěvek se zabývá možností využití konkrétní skríninkové metody pro posouzení rozumového nadání v předškolním věku dvěma skupinami dospělých - učitelkami MŠ a rodiči předškolních dětí. Představena je Škála charakteristik nadání pro předškolní děti od L. Silvermanové, která byla v rámci výzkumu přeložena do češtiny a ověřována z hlediska souběžné validity se standardizovaným testem IQ. Škála byla administrována učitelkám mateřských škol (dále jen MŠ) a zároveň rodičům 56 předškolních dětí, jejichž hodnocení bylo analyzováno z hlediska shod a rozdílů. Výsledky potvrzují, že většina rodičů má tendenci nadání svých dětí mírně nadhodnocovat, poukazují na konkrétní rozdíly v hodnocení učitelek MŠ a rodičů a na jejich možné zdroje.