RT Journal Article SR Electronic A1 Nábělková, Jitka A1 Sabová, Marcela T1 Uplatnění aktivizačních metod učiteli střední odborné školy - analýza vyučovací hodiny JF e-Pedagogium YR 2013 VO 13 IS 3 SP 94 OP 118 DO 10.5507/epd.2013.035 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201303-0008.php AB Příspěvek přináší empirické výsledky týkající se výzkumného šetření vyučovacích hodin a nabízí pohledy na vyučování v jednotlivých předmětech konkrétní školy. Hlavní pozornost je zaměřena na uplatnění aktivizačních metod výuky. Analýza procesu vyučování se zabývá obecnými didaktickými kategoriemi: výukovými metodami, organizačními formami a fázemi výuky. Zjištěné závěry slouží jako východisko pro mezipředmětové srovnání. Příspěvek se zaměřuje na součinnost pedagogické teorie a učitelské praxe s cílem přinést podněty pro výuku prostřednictvím její analytické reflexe. Jako hlavní metoda bylo použito přímé strukturované pozorování výuky. Souhrnem lze konstatovat, že výuka na konkrétní škole probíhá ve dvou odlišných rovinách. Rovina výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, kde silně dominuje frontální organizační forma s převahou klasických výukových metod a výuka předmětů odborných, kde se objevuje využití komplexních výukových metod a jiných forem práce s žáky. Zjištěné závěry mají doporučující i evaluační charakter.