PT - JOURNAL ARTICLE AU - Dostál, Jiří TI - Experimentování žáků při výuce - nové možnosti a perspektivy DP - 2014 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 7--19 VI - 14 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2014.002 IS - 12137758 AB - Článek vychází ze skutečnosti, že školní experimenty jsou tradiční součástí výuky napříč všemi úrovněmi vzdělávání s řadou perspektiv dalšího rozvoje. Zaměřuje se na řešení terminologických problémů spojených se školským experimentováním, na řešení otázek spojených s didaktickými aspekty a dále s pomocí teoretických vědeckých metod, mj. komparativní analýzy, syntézy, indukce, dedukce a kritických přístupů, pojednává o přínosu experimentů pro žáky a provádí jejich klasifikaci dle řady kritérií. Jako další z výstupů jsou stanoveny základní atributy školních experimentů, které jsou předpokladem pro optimální naplňování výukových cílů.Opomenuty nejsou ani nové trendy, především realizace školních experimentů prostřednictvím vzdálených a virtuálních laboratoří, které se začínají intenzivněji prosazovat zejména v distančním vzdělávání s využitím e-Learningu.