PT Journal AU Kasper, T TI Vymezeni obecne pedagogiky v mezivalecne pedagogicke diskusi v CSR SO e-Pedagogium PY 2014 BP 43 EP 52 VL 14 IS 3 DI 10.5507/epd.2014.028 DE obecna pedagogika; ceska mezivalecna diskuse; pozitivismus; pozitivisticka pedagogika; Frantisek Krejci; Otokar Chlup; Otakar Kadner; Josef Hendrich; Vaclav Prihoda AB Prispevek rekonstruuje vyvoj vedni subdiscipliny obecne pedagogiky v ceske mezivalecne pedagogicke diskusi. Analyzovan je tzv. spor o pojeti pedagogiky - problematika pojeti pedagogiky jako vedy prirodni, empiricke, kvantitativni ci vedy normativni. Hloubeji je reflektovana pozitivisticka tradice v ceske pedagogicke diskusi, ktera stoji v kontrastu k nemecke pedagogicke tradici v ceskych zemich monarchie a v mezivalecnem Ceskoslovensku. Studie vymezuje rozdilny pohled na zalozeni obecne pedagogiky a pedagogiky jako vedy u F. Krejciho, O. Kadnera, O. Chlupa, V. Prihody a J. Hendricha. ER