PT Journal AU Janstova, V Jac, M Dvorakova, MR TI Faktory motivujici zaky strednich skol k zajmu o obor biologie a ucasti v predmetovych soutezich s biologickou tematikou SO e-Pedagogium PY 2015 BP 56 EP 71 VL 15 IS 1 DI 10.5507/epd.2015.006 DE prirodovedne predmety; motivace; biologicka olympiada; stredoskolska odborna cinnost; zaci strednich skol AB V CR dlouhodobe ubyva zaku, kteri maji zajem o studium prirodovednych oboru. Proto je dulezite zjistit, jak zaky k zajmu o studium prirodnich ved motivovat. Ty, kteri zajem o dany obor projevi, je pak dobre vhodne podporovat: nabidnout jim napriklad ucast v predmetovych olympiadach, zapojeni se do Stredoskolske odborne cinnosti nebo odbornych volnocasovych aktivit. Zaky, kteri takto zajem o biologii projevili, jsme oslovili, abychom mohli identifikovat podnety, ktere je k biologii privedly a dale charakterizovat jejich postoje a zajmy. Na zaklade rozhovoru s 11 ucastniky Biologicke olympiady byl sestaven komplexni dotaznik, ktery byl pouzit v dalsi fazi vyzkumu. Dotaznikoveho setreni se zucastnilo 154 zaku strednich skol. Vysledky ukazaly, ze to byli casto rodice, kdo v zacich inicioval zajem o prirodu, jejich profese ale nemela na tuto skutecnost vliv. Resitele Biologicke olympiady kladneji hodnotili skolni predmety chemii a fyziku (ale ne biologii), nez ostatni zaci. Take v porovnani s ostatnimi zaky lepe hodnotili molekularni a bunecnou biologii. Ti, kteri v Biologicke olympiade nesoutezili, naopak lepe hodnotili vetsinove oblibenou biologii cloveka. Dalsim zajimavym zjistenim je fakt, ze resitele Ustredniho kola Biologicke olympiady se zacali aktivne zajimat o prirodu jiz v predskolnim veku, na rozdil od ostatnich zaku. ER