PT - JOURNAL ARTICLE AU - Navrátilová, Hana TI - Monologizace učitelových promluv ve vyučování DP - 2016 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 89--100 VI - 16 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2016.034 IS - 12137758 AB - Cílem předkládaného textu je prezentovat a diskutovat dílčí výzkumná zjištění zaměřená na podoby monologu a komunikační styly učitele na 2. stupni základní školy, které vedou k monologizaci jeho promluv v rámci výukové komunikace. Výzkum je postaven na kvalitativní analýze datového materiálu z nestrukturovaného pozorování výuky 6 učitelů na běžných základních školách, který zahrnuje jak terénní poznámky z přímého pozorování, tak především 24 transkribovaných videozáznamů vyučovacích hodin. Získaná data ukazují, že dominance učitele ve výukové komunikaci je stále silným faktorem a projevuje se v podobě vnořeného monologu, o jehož příčinách ve vazbě na monologizující komunikační styly učitele pojednává tento příspěvek.