PT Journal AU Lukasova, H TI Ucitelske sebepojeti - podnety k auto-evaluaci a vyzkumu SO e-Pedagogium PY 2017 BP 46 EP 58 VL 17 IS 1 DI 10.5507/epd.2017.005 DE ucitelske sebepojeti (self-concept); ucitelska auto-evaluace (self-evaluation); edukacni kultura obratu; sebereflexe (self-reflection); sebekontrola (self-control) sebehodnoceni (self-assessment) ucitelska autonomie a transcendence; ucitelska identita a autoregulace; ucitelske ctnosti a etika; ucitelske mysleni; prozivani a rozhodovani; socialni aspekty auto-evaluace; self-efficacy - ucitelska zdatnost AB V ucitelske profesi se ucitel opira o profesni kvality, ktere mu umoznuji provadet auto-evaluaci (self-evaluation), tj. vedome procesy profesni sebekontroly a sebehodnoceni v dimenzich vlastniho sebepojeti (self-concept). Vedle reflexe procesu pripravy, realizace a vyhodnoceni vyuky, jsou tyto procesy vedome auto-evaluace vlastniho profesniho sebepojeti velmi dulezite pro vykon profese. Text studie pojmenuje a popise hlubsi vnitrni promenne ucitelskeho sebepojeti, ktere budou vychodiskem nametu k vedome auto-evaluaci. Studii chceme prispet k soucasnemu hledani pozadavku na profesi i ve vztahu k budoucimu rozvoji pojeti ucitelstvi a ucitelskeho vzdelavani v Ceske republice. Studie by mela byt take prispevkem k rozvoji pedeutologie, tj. mela by prispet k rozvoji teorie ucitelske profese v oblasti profesniho sebepojeti ucitele. Studie muze byt zakladem pedagogicke teorie a praxe v oblasti ucitelske sebereflexe a autoregulace. Budou zaznamenany a interpretovany ziskane vysledky pedagogickeho vyzkumu v oblasti osobne vnimane ucitelske zdatnosti (self-efficacy). Formulovany budou i nove podnety do budoucna v oblasti otazek pro auto-evaluaci. Hlavnim cilem studie bude poskytnout podnety pro auto-evaluaci ucitelum, studentum ucitelstvi i zajemcum o ucitelstvi z jinych oboru a motivovat je i k pedagogickemu vyzkumu v teto oblasti. ER