PT Journal AU Vitaskova, K Sebkova, L Schwarzova, L TI Moznosti hodnoceni pragmaticke roviny komunikace u deti s poruchou autistickeho spektra - vysledky dilciho setreni SO e-Pedagogium PY 2017 BP 139 EP 148 VL 17 IS 1 DI 10.5507/epd.2017.013 DE porucha autistickeho spektra; socialni interakce; kvalitativni analyza; pragmatika komunikace AB U deti s poruchami autistickeho spektra (PAS) je jednou z casto narusenych oblasti prave pragmatika komunikace, coz zpusobuje obtizi v socialni interakci, ktera muze vyt jednou z prekazek logopedicke intervence realizovane u techto deti. Cilem prispevku je upozornit na nektere moznosti hodnoceni pragmaticke roviny komunikace s vyuzitim originalne vytvoreneho hodnoticiho (testoveho) materialu zamereneho na vybrane pragmaticky orientovane komunikacni situace vztahujici se k dennim aktivitam a realnemu zivotu. V ramci preliminarniho setreni bylo hodnoceno deset deti s PAS a deset deti intaktnich, u nichz byly hodnocen vyber adekvatni ilustrace z dvojice obrazku reprezentujicich komunikacni, socialne orientovane situace z bezneho zivota. Z vysledku preliminarniho vyzkumu vyplyva, ze se u deti s PAS projevilo mene chybnych odpovedi v jinych oblastech, nez u deti intaktnich. Presto jsou nektere oblasti shodne hodnoceny spravne u obou skupin. Polovina deti s detskym autismem dokonce nechybovala vubec. Vysledky kvalitativni analyzy ale poukazuji na nutnost doplnit hodnoceni pragmatiky komunikace o individualne specifikou kvalitativni analyzu vykonu ditete. ER