PT - JOURNAL ARTICLE AU - Vitásková, Kateřina AU - Šebková, Lucie AU - Schwarzová, Lucie TI - Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra - výsledky dílčího šetření DP - 2017 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 139--148 VI - 17 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2017.013 IS - 12137758 AB - U dětí s poruchami autistického spektra (PAS) je jednou z často narušených oblastí právě pragmatika komunikace, což způsobuje obtíží v sociální interakci, která může výt jednou z překážek logopedické intervence realizované u těchto dětí. Cílem příspěvku je upozornit na některé možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace s využitím originálně vytvořeného hodnotícího (testového) materiálu zaměřeného na vybrané pragmaticky orientované komunikační situace vztahující se k denním aktivitám a reálnému životu. V rámci preliminárního šetření bylo hodnoceno deset dětí s PAS a deset dětí intaktních, u nichž byly hodnocen výběr adekvátní ilustrace z dvojice obrázků reprezentujících komunikační, sociálně orientované situace z běžného života. Z výsledků preliminárního výzkumu vyplývá, že se u dětí s PAS projevilo méně chybných odpovědí v jiných oblastech, než u dětí intaktních. Přesto jsou některé oblasti shodně hodnoceny správně u obou skupin. Polovina dětí s dětským autismem dokonce nechybovala vůbec. Výsledky kvalitativní analýzy ale poukazují na nutnost doplnit hodnocení pragmatiky komunikace o individuálně specifikou kvalitativní analýzu výkonu dítěte.