PT - JOURNAL ARTICLE AU - Emanovský, Petr TI - O postojích studentů ke skupinovému vyučování v hodinách matematiky DP - 2019 Sep 1 TA - e-Pedagogium PG - 44--58 VI - 19 IP - 2 AID - 10.5507/epd.2019.014 IS - 12137758 AB - Zkoumání postojů studentů patří k aktuálním tématům týkajícím se vyučovacího procesu. Pro zkvalitnění tohoto procesu je užitečné znát postoje studentů k jeho různým aspektům. Důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu vyučování jsou použité vyučovací metody. Článek se zabývá postoji studentů vzhledem k jedné z těchto metod, totiž ke skupinovému vyučování. Pro tento účel byl realizován kvantitativní výzkum. Cílem tohoto výzkumu bylo určit postoje studentů k implementaci této vyučovací metody do hodin matematiky a zkoumat vliv věku a pohlaví studentů na tyto postoje. Výzkumnou metodou byl sémantický diferenciál použitý na vzorek 364 studentů základních a středních škol. Výsledky výzkumu ukázaly relativně neutrální postoj účastníků vzhledem k využívání skupinového vyučování v rámci výuky matematiky s průměrnám skóre blízkým pozitivnímu vnímání. Dalším cílem výzkumu bylo určit vliv pohlaví a věku studentů na jejich postoj ke skupinovému vyučování. Průměrné skóre ukázalo, že postoj chlapců je mírně pozitivnější než postoj dívek. Celkové průměrné skóre vztahující se k věku studentů ukázalo, že nejvíce pozitivní postoj měli studenti 7. ročníku, zatímco nejvíce negativní postoj byl zjištěn u student 8. ročníku se statisticky významným rozdílem mezi oběma ročníky. Ačkoliv výsledky výzkumu odpovídají neutrálnímu postoji studentů, průměrné skóre blízké pozitivnímu vnímání skupinového vyučování svědčí ve prospěch uplatňování této metody ve výuce. Navíc článek poskytuje návod pro práci se sémantickým diferenciálem, který představuje relativně málo využívanou výzkumnou metodu.