PT - JOURNAL ARTICLE AU - Práger, Libor AU - Řeřicha, Václav TI - Třída jako hřiště DP - 2020 Mar 6 TA - e-Pedagogium PG - 7--18 VI - 19 IP - 4 AID - 10.5507/epd.2019.034 IS - 12137758 AB - Za posledních šedesát roků se prostředí gramotnosti založené na technologii abecedy změnilo na prostředí založené na technologiích digitálních. Tradiční škola opírající se o literární gramotnost a užívající učebnici, která byla zdrojem vědomostí a vzdělávání, se možná ještě udržuje jako instituce, ale ztratila svou původní podstatu a účel. Změny vyvolané digitálním prostředím donutily tradiční výuku, která zdůrazňovala význam čtení a psaní, aby hledala svůj nový smysl. Zatímco se většina učitelů snaží zachovat tradiční pojetí výuky tím, že tvoří atraktivní prezentace, signály krize jsou stále zřetelnější. Je patrné, že škola prohrává boj s virtuální realitou, která je okamžitá, přenositelná a bezprostředně motivující. Tradiční škola s učebnicemi připadá dnešním žákům zcela přirozeně fungujícím v digitálním prostředí jako muzejní objekt. Současný výzkum mezi univerzitními studenty potvrzuje názor, že moderní studijní programy učitelství by měly nabízet vizi školy, která není centrem distribuce zastaralého pojetí gramotností, ale hřištěm, kde se žáci a studenti učí pravidla her, podle kterých se hraje ve 21. století.