PT Journal AU Juvova, A Duda, O TI Faktory emocni inteligence, ktere pomahaji ucitelum zvladat emocionalne narocne situace a posiluji efektivni pedagogickou komunikaci SO e-Pedagogium PY 2021 BP 18 EP 32 VL 21 IS 2 DI 10.5507/epd.2021.024 DE efektivni pedagogicka komunikace; emocni inteligence; empatie; atmosfera; tridni klima; sebehodnoceni; flow. AB V tomto prispevku se zamerujeme na vztah emocni a socialni inteligence a pedagogicke komunikace, ktery vyznamne ovlivnuje jak efektivitu pedagogicke komunikace, tak atmosferu ve skolni tride. Jde o dva dulezite jevy, jejichz vztah nelze podcenovat. Schopnost smysluplne a efektivni komunikace je zakladnim pozadavkem pro osobnostni charakteristiky ucitele i pro ucitelskou profesi. Pro praci ucitele jsou stejne dulezite emoce, z jejichz kvality se odviji jeho chovani k zakum. Nemene dulezite pro praci ucitele jsou emoce zaka, ktere usmernuji ucitelovo chovani vuci zakum. Z tohoto duvodu musi byt ucitel vybaven rozvinutou a kultivovanou emocni inteligenci, kterou empaticky a citlivy pristup ke kazdemu studentovi vyzaduje. Cilem vyzkumu je s vyuzitim metody zakotvene teorie najit faktory, ktere ucitelum pomahaji zvladat emocionalne napjate situace a tim prispivaji k efektivni pedagogicke komunikaci. Je take treba zminit zpusoby, jakymi efektivni komunikace ovlivnuje jak atmosferu ve tride, tak klima tridy a cele skoly. ER