RT Journal Article SR Electronic A1 Strouhal, René T1 Validita spirituálně-transcendentního směru v konsekvencích filozofie výchovy JF e-Pedagogium YR 2022 VO 22 IS 1 SP 7 OP 18 DO 10.5507/epd.2022.010 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202201-0001.php AB Podobně jako v historii i dnes přináší společenský vývoj nové edukační otázky. Oporou k jejich zodpovězení nachází pedagogičtí pracovníci ve filozofii výchovy. Její filozoficko-pojmový a filozoficko-etický fundament pro pedagogiku nabízí mezi svými koncepcemi spirituálně-transcendentní směr vzdělávání. Je otázkou, zda má své teoretické opodstatnění a přináležející patřičnost následné realizace ve výuce a zda odpovídá legitimnímu pluralismu pedagogické vědy. Potvrzení či vyvrácení adekvátnosti koncepce v odborném článku nabízí analýza a komparace textů sociologů náboženství, do jejichž gesce problematika patří, i náš konsekventní kvantitativní výzkum.