RT Journal Article SR Electronic A1 Sieglová, Dagmar T1 Kritické události v pedagogice: cesta k rozvoji klíčových kompetencí JF e-Pedagogium YR 2024 VO 23 IS 4 SP 9 OP 32 DO 10.5507/epd.2024.006 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202304-0001.php AB Současné společenské trendy předznamenávající Průmysl 4.0 nepochybně ovlivní i svět vzdělávání a výuky jazyků. Je třeba hledat adekvátní přístupy, které by vyvážily měnící se způsoby komunikace a svět práce, aby byly naplněny vzdělávací potřeby studentů a připravily je na úspěch v zaměstnání a v životě. Zatímco metodiky a přístupy k výuce jazyků se v průběhu času vyvíjejí, je třeba do praxe výuky a učení jazyků začlenit ­know-how nashromážděné za téměř dvě století, aby odpovídalo moderním vzdělávacím standardům. Kritické události, tj. živé životní události, splňují požadavky na kontextově integrovanou, na studenta zaměřenou, sebemotivační výuku zaměřenou na autonomii studenta a celoživotní učení. Tento článek vychází ze společného výzkumu realizovaného v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ s názvem "Kritické incidenty v mezikulturní komunikaci a podpora rozmanitosti", který probíhá v partnerství s pěti vysokoškolskými institucemi (VŠ) z Německa, Rakouska, Itálie a Finska pod koordinací ŠKODA AUTO University (SAU) z České republiky. Byly vybrány dva vzorky CI, které se dějí studentům terciárního vzdělávání během jejich sociálních setkání ve školním prostředí a na stážích, aby se získala široká škála možných interpretací od 34 respondentů, nejméně 6 z každého partnerského výzkumného týmu, což umožnilo získat hluboký a diferencovaný obraz potenciální sociokulturní variability odpovědí, včetně důsledků pro pedagogiku. Data získaná z rozhovorů s 10 českými studenty, pěti muži a pěti ženami, byla pro účely této studie podrobena podrobnějšímu zkoumání, aby bylo možné identifikovat vzdělávací výsledky specifické pro danou zemi a implikace pro výuku jazyků.