PT - JOURNAL ARTICLE AU - Hájková, Radka AU - Dočkalová, Justýna AU - Plevová, Irena AU - Glaser, Lucie TI - Pozitivní podpora změny chování v prostředí školy DP - 2025 Mar 1 TA - e-Pedagogium PG - 7--22 VI - 24 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2024.011 IS - 12137758 AB - Článek se zaměřuje na vysvětlení pojmu - Pozitivní podpora změny chování (Positive Behaviour Support, PBS/PBIS), který je na našem území zatím nový. V rámci zavádění tohoto přístupu do českých škol jsme navrhli kurz, jehož struktura je v článku popsána, zejména se pak zaměřujeme na vysvětlení principů využití proaktivních strategií, které mohou vést k trvalé změně nežádoucího chování u žáků. Čtenář by měl být schopen na konci textu popsat souvislosti mezi PBS a aplikovanou behaviorální analýzou (ABA), měl by umět shrnout základní behaviorální principy, které lze ve výuce využít pro eliminaci náročného chování, popsat různé funkce chování a vědět o existenci nástrojů na sběr dat o daném náročném chování. Hlavním cílem článku je podpoření využití přístupu PBS v edukační realitě běžných i speciálních škol na našem území. K tomu využíváme zejména zahraniční výzkumy, díky kterým můžeme čtenářům vysvětlit vzájemný vztah PBS a ABA a objasnit principy PBS tak, jak jsou nastaveny v jiných zemích. Pro lepší názornost parafrázujeme některé české autory, věnující se problematice práce s kázní žáků a vysvětlujeme jejich postoje jazykem aplikované behaviorální analýzy. Paralelním cílem článku je zhodnotit efektivitu našeho kurzu v oblasti nárůstu dovedností frekventantů měřit a hodnotit funkci náročného chování u žáků, což je nezbytný předpoklad pro úspěšné odstranění nežádoucího chování. To dokládáme výsledky pre-testů a post-testů, které naši účastníci v rámci kurzu vyplňují. V tomto kontextu přikládáme i příklady odpovědí našich účastníků v tématech, která jsou v následném textu probírána, přičemž akcentujeme změnu odpovědí před a po absolvování kurzu. Závěr článku se věnuje hodnocení kladů a záporů našeho kurzu, které získáváme zejména ze zpětných vazeb, na jejichž základě popisujeme úpravy a další směřování aplikace PBS do českých škol.