PT Journal AU Duda, O Morris, S Valesova, L TI Skleneny strop jako limit pro uceni a seberozvoj SO e-Pedagogium PY 2025 BP 21 EP 32 VL 24 IS 4 DI 10.5507/epd.2025.004 DE skleneny strop; uceni; limity; seberozvoj; vyuka jazyku; pristup k vyuce. AB Tento clanek je teoretickou studii, ktera se zabyva konceptem tzv. glass ceiling - skleneny strop ve vzdelavani, ktery je definovan jako limitujici hranice, na kterou se zaci dostanou ve svem vzdelavani a rozvoji, kdy uceni jazyku bylo pouzito jako priklad. Autori tvrdi, ze tradicni metody vyuky cizich jazyku, ktere se spolehaji na ucebnice, vyuku zamerenou na osobnost ucitele a zamerujici se na gramatiku a slovni zasobu, mohou prispivat k temto limitum tim, ze prehlizeji individualni pokrok a osobni rozvoj studenta. Studie zkouma, jak muze tento jev ovlivnit prostredi skoly a tridy, vcetne pedagogickych pristupu, jako je vytvareni bezpecneho prostoru pro uceni, poskytovani zpetne vazby a zapojeni vzajemneho hodnoceni. Na prikladu jazykoveho vzdelavani studie analyzuje faktory, ktere prispivaji k efektu konceptu limitu - glass ceiling, a v zaveru predklada prakticka doporuceni pro ucitele, jak tento problem resit a podporit rust studentu. ER