e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), číslo 2
Recenze na publikaci Grafomotorika pro děti předškolního věku
Pavlína Chvatalová
e-Pedagogium 2002, 2(2)
LOOSEOVÁ, A.C., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku.Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha: Portál, 2001. 166 s. ISBN 80-7178-540-7.
Netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2002, 2(2)
Problematika metod a forem práce ve výuce (nejen českému jazyku) patří v poslední době k velmi diskutovaným tématům českého školství. Na tuto problematiku pružně zareagovala katedra českého jazyka a literatury PdF UP a uspořádala v březnu loňského roku pracovní seminář pro učitele základních i vysokých škol s názvem Netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na ZŠ. Takový je i název sborníku, vydaného v březnu letošního roku Vydavatelstvím UP.
Recenze textu: Skriptum o dějinách pedagogiky
Martina Chupíková
e-Pedagogium 2002, 2(2)
HORÁK, J., KRATOCHVÍL, M. Nástin dějin pedagogiky. 3. vyd. Liberec : Technická univerzita, 2001. 129 s. ISBN 80-7083-472-2
Recenze: Skriptum: Základy pedagogiky
Jana Zahumenská
e-Pedagogium 2002, 2(2)
HORÁK, J., KRATOCVÍL, M., PAŘÍZEK, V. Základy pedagogiky. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2001. 85 s. ISBN 80-7083-534-6
Recenze textu: Vádemékum autora odborné a vědecké práce
(se zaměřením na práce pedagogické)
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2002, 2(2)
Vladimír Spousta et. al. - Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické)
Člověk - vždycky žák a někdy učitel
Stanislav Komenda
e-Pedagogium 2002, 2(2):5-12
Dovednost - základní pojem didaktiky technických předmětů
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2002, 2(2):13-18
Vytváření dovedností žáků je významný úkol technických předmětů. Stať je zaměřena na teorii související s problematikou dovedností a to především z hlediska jejich vytváření v obecně technických předmětech.
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2002, 2(2):19-25
Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 7. ročník základních škol. Metodické postupy analýz byly voleny dle Průchy. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že nejnižší náročnost textu se ukázala u knihy nakladatelství Jinan (26,42 bodu) a pak u knihy nakladatelství Scientia (29,04 bodu). U obou učebnic dosahoval koeficient hustoty odborné informace obdobných hodnot: 24,43 % a 25,46 %.
Kreativní prvek ve výuce - elektronické stavebnice
Creative element in education - electro technical combination box
Čestmír Serafín
e-Pedagogium 2002, 2(2):26-33
Moderní technické vzdělávání by mělo akceptovat realitu, tj. soudobá společnost se rychle transformuje na společnost informačních a komunikačních technologií. V technickém vzdělávání jsou velmi důležité psychomotorické dovednosti. Domnívám se, že didaktický aspekt rozvoje těchto dovedností, který vědecky řeší právě didaktika technických předmětů je ve výuce laboratorních praktik elektrotechnického charakteru primární. Elektrotechnické stavebnice mají zvláštní význam v tomto vzdělávání.
Některé trendy v počáteční přípravě učitelů v zemích Evropské unie
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(2):34-45
K popisu trendů v přípravném vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie je použito tří typů proměnných: kontextové, institucionální a kurikulární. V článku jsou také popsány základní modely struktury programů. V závěru je provedeno srovnání počáteční přípravy učitelů pro II. stupeň základních škol a pro střední školy a přehled je uveden ve dvou tabulkách.
Odlišnosti a analogie mezi pedagogikou a technickými vědami z hlediska oborové didaktiky technických předmětů
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2002, 2(2):46-56
Studie přináší porovnání specifik charakteru pedagogiky a technických věd z hlediska oborové didaktiky technických předmětů. Přináší podněty pro optimalizaci způsobu výuky obou disciplín.
Postoje učitelů technických předmětů k pedagogickému vzdělání
Dana Dobrovská, Pavel Andres
e-Pedagogium 2002, 2(2):57-68
Inženýři - začínající učitelé technických předmětů na různých typech středních škol si doplňují pedagogické vzdělání v bakalářském programu "Specializace v pedagogice", oboru "Učitelství odborných předmětů", který je akreditován na MÚVS ČVUT. Příspěvek přináší výsledky dotazníkového šetření, ve kterém vyjadřují frekventanti programu své názory na pedagogické studium.
Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(2):69-82
Koncept reflexe a sebereflexe se v poslední době stává velice důležitým v procesu přípravy budoucího učitele. Tento koncept ovšem není jediným teoretickým východiskem při vytváření profesionálních dovedností. Je účinné také zahrnout konstruktivistickou teorii učení. Pokud profesionální příprava budoucích učitelů má pomoci rozvíjet jejich profesionální dovednosti, pak musí vycházet ze snahy porozumět jejich prekonceptům a subjektivním teoriím. Vhodně koncipované programy v pregraduální přípravě učitelů spolu s adekvátními strategiemi a technikami mohou pomoci studentům učitelství rozvíjet jejich didaktické myšlení a jednání.