e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), číslo 2

Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Článek obsahuje poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů šesti českých současných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základní školy pomocí dvou metod. Metodické analýzy byly zvoleny dle NESTLER - PRůCHA - PLUSKAL a dle PRůCHY. Z výsledků hodnocení vyplývá, že pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti učebnic - 30,12 bodu a 29,65 bodu. Avšak nižší variabilita byla zjištěna postupem dle Nestler - Průcha - Pluskal. To ukazuje na vhodnější použití této metody. Sekvence v náročnosti učebnic byly dosaženy shodné pomocí obou metod. Nejnáročnější se ukázala učebnice nakladatelství PRODOS, následně JINAN, FORTUNA, SPN,...

Nové pohľady na možnosti vzdelávania viacnásobne postihnutých jednotlivcov v slovenskej pedagogike viacnásobne postihnutých

Alica Vančová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Príspevok je zameraný na prezentovanie aktuálneho chápania viacnásobného postihnutia, charakteristiku jednotlivcov s viacnásobným postihnutím a ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a na možné spôsoby výchovy a vzdelávania takto postihnutých.

Komunikační kompetence žáků se specifickou poruchou učení

Marie Kocurová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Výzkum vyučovacího klimatu na gymnáziu

Helena Grecmanová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Recenze knihy Evy Jenčkové Hudba a pohyb ve škole

Jana Šimáková

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Učitelům hudební výchovy na základních i středních školách se opět blýsklo na lepší časy. Do jejich knihoven může přibýt nová kniha vysokoškolské profesorky Evy Jenčkové Hudba a pohyb ve škole. Královéhradecká autorka, která se hudebně pohybovou problematikou zabývá již třicet let nejen na teoretické úrovni, o čemž svědčí kromě jiného nepřeberné množství textů uveřejněných pro učitelskou veřejnost především v časopise Hudební výchova, shrnula své poznatky, zkušenosti a nápady z oblasti pohybové výchovy do jednoho díla.

Recenze publikace: Physical anthropology

Petr Zemánek

e-Pedagogium 2003, 3(2)

STEIN, P. L., ROWE, B. M. Physical anthropology. 7. vyd. New York, United states of America : McGraw-Hill, Inc., 2001. 554 s. ISBN 0-07-061184-X

Recenze odborné literatury

Kateřina Vitásková

e-Pedagogium 2003, 3(2)

[Stankowski, A.. Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Katowice: Gnome- Wydawnictwa Naukowe i Artystczne, 2002. ISBN 83-87819-32-8.]

Jan Průcha - Učitel - současné poznatky o profesi

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Knižní novinka nestora české pedagogiky prof. Jana Průchy je ve svém oboru dílem, na které česká pedagogická scéna dlouhou dobu čekala. Usiluje totiž o shrnutí současných poznatků o profesi učitele, tedy o systematizaci doposud tak roztříštěných a vzájemně izolovaných informací. Výklad je založen nejen na teoretických koncepcích, ale hlavně na poznatcích shromážděných výzkumem. Autor se zdaleka neomezuje pouze na informace z domácích zdrojů, operuje i s výsledky zahraničních výzkumů, které dává do vzájemné souvislosti s výzkumy domácími.

The Internet and the Language Classroom

Ruth Coufalová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Žijeme v době moderních technologií, které ovlivňují všechny sféry společnosti. Jednou z nich je internet, který proniká do všech typů škol v naší zemi. Mnoho učitelů má zájem začlenit internet do výuky svého předmětu. Publikace, jejímž autorem je Gavin Dudeney, je určena pro vyučující angličtiny, kteří chtějí začít používat internet ve výuce a potřebují vědět, jak začít. Kniha seznamuje čtenáře s internetem a obsahuje sbírku nejrůznějších aktivit pro použití internetu ve výuce.

Ředitelská kuchařka

Helena Čermáková

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Proč je nutné měnit českou školu? Poznáme, že v naší škole není něco v pořádku? A jak to napravit? Kdo se takhle ptá, dozví se odpověď ve stočtyřicetistránkové publikaci, která vznikla na základě zkušeností sedmi osvícených ředitelů základních škol, kde se vnitřní změna školy povedla.

The Language Teacher's Voice

Blanka Babická

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Tato útlá příručka vyšla v edici Teacher Development Series a tak jako ostatní knihy z této edice nabízí praktické rady a návody. Autor si jako téma vybral hlas, protože, jak sám v úvodu říká, učitelé, na rozdíl od hlasových profesionálů, většinou považují svůj hlas za samozřejmost, a protože v podstatě neexistují programy pro učitele k nácviku efektivního využívání hlasu (s. vii).

Teaching Languages to Young Learners

Josef Nevařil

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Tento přírůstek do knižní řady Cambridge Language Teaching Library, která se systematicky zaměřuje na díla zabývající se tematikou vyučování a učení se cizím jazykům, je, jak název napovídá (volně přeloženo: Jazykové vyučování pro mladší žáky), určen především učitelům cizích jazyků na prvním stupni ZŠ, jak současným tak budoucím, a také pedagogům připravujícím učitele cizích jazyků na pedagogických fakultách.

Zefektivnění studia a pracovního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách

Martina Botošová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Publikace byla vydána v rámci realizace projektu Fondu rozvoje vysokých škol MŠMT ČR v roce 2002. Projekt byl realizován řešitelským týmem ve složení Vitásková K., Ludíková L., Souralová E.

Čtení nesylšících

Eva Rádlová

e-Pedagogium 2003, 3(2)

Problematika čtení neslyšících je v dnešní surdopedii oblastí velmi diskutovanou. Je to přirozené, protože textová gramotnost zaujímá v rámci gramotnosti obecné velmi důležité postavení. Je to rovněž velmi prospěšné, neboť psaný text, tedy vizualizovaná podoba mluveného jazyka, může být pro neslyšícího recipienta zdrojem cenných, a často jinou cestou jen velmi obtížně dostupných informací. Je též nezbytnou nutností čtení využívat ve všech metodách edukace neslyšících dětí. I alarmující výsledky neslyšících ve čtení vyvolávají potřebu věnovat této tématice nezbytnou pozornost.

Vyučovanie v otázkách a odpovediach

Danuše Nezvalová, Ján Stoffa

e-Pedagogium 2003, 3(2)

V současnosti vychází velký počet publikací, vztahujících se k oblasti vzdělávání a výchovy. Velké množství informací mohou studenti či učitelé najít na internetových stránkách. Pro snadnější orientaci vydávají autoři E. Petlák a J. Komora publikaci, která se snaží usnadnit učiteli, studentovi či ostatním zájemcům jejich činnost. Zpracování publikace je netradiční. Autoři vybírají nejfrekventovanější otázky výchovně vzdělávacího procesu a čtenáři předkládají odpovědi, které jsou motivující a vedou především k zamyšlení. Jak autoři sami uvádějí, kniha nepodává systematický výklad teorie vyučování. Vnímají ji jako jisté "vademecum vyučování", které vede...

Žáci darebáci

Stanislav Komenda

e-Pedagogium 2003, 3(2)