e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), Suppl. 2

Předmluva

Petr Zima, Dušan Špiner

e-Pedagogium 2003, 3(89):3-4  

Ideály kalokagathie v současném životě a dění ve smyslu fyzického a duchovního zdraví

The Ideals of Calocagathia

Jarmila Riegerová

e-Pedagogium 2003, 3(89):5-8  

Autorka v tomto referátu vykresluje současný stav přežívání člověka, ve kterém figuruje nevyváženost mezi jeho duchovností a tělesností s odrazem na jeho celkové zdraví. Autorka popisuje biologické následky stresových situací vrcholících až ve vybičování organizmu k akci a následné nepříznivé reakci, jejíž kompenzace pro dnešního člověka není vůbec jednoduchá. Důležitost tohoto referátu je v naznačení nevyhnutelnosti dodržování radostného a harmonizujícího života pohybové aktivity uvolňující hybnost ducha.

Každodennosť je príbehom našich hodnôt

Everydayness is the story of our values

Peter Križan

e-Pedagogium 2003, 3(89):9-13  

Autor v tomto referátu zobrazuje postavení člověka ve společnosti s poukázáním na jeho účast při vytváření a přežívání hodnot, které ho dělají hodnotnějším. Autor hovoří, že evoluce hodnot nejen může být, ale i je každodenní zkušeností běžných lidských příběhů vedoucí k proměně smýšlení a hodnotové skladby naší osobnosti. Referát je výzvou k překonání sebe sama směřujícího k vítězství nebojácného života tvořícího bezbariérový svět.

Osvietenstvo - nielen kríza, ale aj výzva

The Enlightenment - a crisis, but also a challenge

Imrich Sklenka

e-Pedagogium 2003, 3(89):14-23  

Pozoruhodným příspěvkem je referát pod názvem "Osvícenství - krize, ale i výzva", ve kterém jeho autor poukazuje na znovuuchopení myšlenky reprezentující osvícenství, která zdůrazňuje osvobození člověka od pevně stanovených struktur a tradic. Zároveň autor hledá důstojné východisko z krize zapříčiněné jednak jednostranným zaměřením se na vědecko-technickou racionalitu, jakož i úpadkem občanské společnosti zakládající se na svobodě a poznání ducha.Východisko z této krize je načrtnuté v uskutečnění možnosti porozumění sobě samému samotným myšlením, což je zároveň výzvou pro zrod skutečných myslitelů, kteří budou mít opravdovou odvahu nejen pasivně...

Dusivá kultura

Bleak Culture

Dušan Špiner

e-Pedagogium 2003, 3(89):24-30  

Autor se ve svém referátu "Dusivá kultura" zamýšlí nad převládající pomateností dnešního moderního člověka plného předsudků, který už nedokáže v důsledku svého nesprávně získaného naprogramování naslouchat symfonii života. Poukazuje na myšlenku, že svobodná a univerzální kultura je zatlačena do pozadí vládnoucí a zpolitizovanou buržoazní kulturou, která člověka svírá a nedovolí mu svobodně růst ve prospěch "společenského blaha". Východisko nachází v poznání a v demystifikaci "údajné" kultury, čemuž ale musí předcházet pozastavení se, zamyšlení a naslouchání hlasu svědomí, umožňující vymanit se z dusivého bahna a tvořit ve svobodě a zodpovědnosti.

Od ztráty smyslu a orientace k "brikoláži náboženství"

From the loss of meaning and orientation to the "bricolage of religion"

Jitka Skopalová

e-Pedagogium 2003, 3(89):31-38  

Autorka svým referátem poukazuje na nutnost orientace člověka při hledání odpovědí na otázky týkající se smyslu života. Zdůrazňuje absurditu různě vytvořených výkladových modelů nabízejících se člověku jako jediná možná a hlavně hotová odpověď na jeho základní otázky. Východisko nachází v uchopení situací, které člověka dennodenně potkávají, na kterých se podílí a ve kterých následně odhaluje svoji úlohu a takto vytváří prostor poodkrývající duchovní hodnotu, nesoucí život respektující svobodu.

DISKURZ s Albertom SCHWEITZEROM

A Discursus with Albert Schweitzer

Dušan Špiner

e-Pedagogium 2003, 3(89):39-42  

Pramenem pro tento diskurz je filozofické dílo Alberta Schweitzera "Kultura a etika". Autor diskurzu klade tomuto dílu otázku týkající se podstaty etické kultury; okolností hatících rozvoj této kultury; ptá se na cestu její regenerace, směřuje od všeobecných a základních mravních principů etiky až k otázce realizace těchto principů skrze ducha člověka.Na všechny tyto otázky je v díle "Kultura a etika" hledaná odpověď, která vrcholí odkazem Alberta Schweitzera poukazujícím na smysl života, jehož porozuměním je možné určit a uskutečňovat ideál kultury vnuknutý duchem pravé humanity.