e-Pedagogium 2006, 6(3):73-85
Vplývajú chovateľské skúsenosti na schopnosti detí klasifikovať chordáty a bezchordáty?
- 1 Katedra biológie PdF TU, Priemyselná 4, PO Box 9, 918 43 Trnava, Slovensko, e-mail: pavol.prokop@savba.sk
- 2 Ústav zoológie SAV, Dúbravská cesta 9, 845 06 Bratislava, Slovensko
Klasifikácia živočíchov je základom biológie na všetkých typoch škôl. Ako je však z predošlých výskumov známe, žiaci majú mylné predstavy o vnútornej stavbe živočíchov a jeho taxonomickom zaradení. Iba limitované množstvo prác skúmalo, či majú skúsenosti s chovnom živočíchov vplyv aj na vedomosti žiakov o ich vnútornej stavbe. V predloženom výskume sme zistili, že žiaci chovajú prevažne chordáty a skúsenosti s chovom pozitívne vplývajú na ich vedomosti o ich vnútornej stavbe. Svoje vedomosti však nedokázali aplikovať aj na bezchordáty a podstatná časť žiakov vo veku 6-10. rokov si myslí, že rak a roháč majú vnútornú kostru. Mylné predstavy pretrvávali aj u starších žiakov, hoci ich výskyt bol menej frekventovaný.
Klíčová slova: Miskoncepcie, chov živočíchov, anatómia
The influence of breeding animals on children's abilities to classify vertebrates and invertebrates
The classification of animals is the basis of biology at all types of schools. As previous research indicates, children however have fallacious ideas about the internal structure of organisms and their taxonomic classification. Only a limited number of studies have focused on the question of whether experience with breeding animals influences the level of children's knowledge about the animals' internal structure. The present study reports findings that children mostly keep vertebrates as pets and that this experience positively affects their knowledge about the animals' internal structure. Children could not however apply this knowledge to the invertebrates and most children aged 6-10 believe that a crayfish and a stag beetle have an inner skeleton. Such misconceptions were witnessed even in older students although with a decreasing frequency.
Keywords: Misconceptions, keeping pets, anatomy
Zveřejněno: 1. červen 2006 Zobrazit citaci
Reference
- Bell, B. When an animal is not an animal? Journal of Biological Education, 1981, str. 213-218.
Přejít k původnímu zdroji...
- Braund, M. Trends in children's concepts of vertebrate and invertebrate. Journal of Biological Education, 1998, 32, str. 112-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carey, S. Conceptual change in childhood. Cambridge, MA: MIT Press, 1985.
- Driver, R. Pupils' alternative frameworks in science. European Journal of Science Education, 1981, 3, str. 93-101.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fisher, K. M. A misconception in biology: amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 1985, 22, str. 53-62.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hantabálová, I., Čumová, K., Galvánek, J., Slobodník, V. Prírodopis pre 6. ročník základných škôl. SPN, Bratislava 2000.
- Inagaki, K. The effects of raising animals on children's biological knowledge. British Journal of Developmental Psychology, 1990, 8, str. 119-129.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jaakkola, R. O. - Slaughter, V. Children's body knowledge: understanding 'life' as a biological goal. British Journal of Developmental Psychology, 2002, 20, str. 325-342.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kattmann, U. Aquatics, flyers, creepersand terrestrials - students' conceptions of animal classification. Journal of Biological Education, 2001, 35, str. 141-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- Munson, B. H. Ecological misconceptions. Journal of Environmental Education, 1994, 25, str. 30-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paul, E. S. - Serpell, J. A. Obtaining a new pet dog: effects of middle school children and their families. Applied Animal Behaviour Science, 1996, 47, str. 17-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prokop, P. - Kubiatko, M. Vývin schopností klasifikácie vtákov u žiakov základných škôl, e-Pedagogium, 2005, 47-54.
- Reiss, M. J. - Tunnicliffe, S. D. Students' understandings of human organs and organ systems. Research in Science Education, 2001, 31, str. 383-399.
Přejít k původnímu zdroji...
- Teixeira, F. M. What happens to the food we eat? Children's conceptions of the structure and function of the digestive system. International Journal of Science Education, 2000, 22, str. 507-520.
Přejít k původnímu zdroji...
- Trowbridge, J. E. - Mintzes, J. J. Students' alternative conceptions of animals and animal classification. School Science and Mathematics, 1985, 85, str. 304-316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tunnicliffe, S. D. - Reiss, M. J. Building a model of the enviroment: how do children see animals? Journal of Biological Education, 1999, 33, str. 142-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- White, R. T. - Gunstone, R. F. Probing understanding. London : Falmer Press, 1994.
- Yen, C. F. - Yao, T. W. - Chiu, Y. C. Alternative conceptions in animal classification focusing on ampibians and repriles: a cross-age study. International Journal of Science and Mathematics Education, 2004, 2, str. 152-174.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.