e-Pedagogium 2009, 9(4):108-121

Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám

Eva Urbanovská - Pavel Kusák
PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D., PhDr. Pavel Kusák, CSc., PdF UP v Olomouci, Katedra psychologie a patopsychologie

Článek informuje o výsledcích výzkumu, který zjišťoval úroveň syndromu vyhoření (syndrom burnout) učitelů ve vztahu k vybraným determinantám - pocitu momentální odolnosti a spokojenosti, rysům chování osobnosti typu A a vnímáním míry zátěže v pracovním prostředí. Výsledky jsou analyzovány vzhledem k pohlaví, délce praxe a funkčnímu zařazení učitelů.

Klíčová slova: Syndrom vyhoření (burnout), učitelé, výzkum, odolnost, spokojenost, osobnost typu A, míra zátěže v pracovním prostředí

BURNOUT SYNDROM IN TEACHERS IN RELATION TO SELECTED DETERMINANTS

The article informs about results of the research, which examined the level of burnout syndrome in teachers in relation to selected determinants: feeling of actual resistance and contentment, streaks of behaviours of personality of type A and perception of rate of loading in working environment. The results are analysed with regard to gender, length of the praxis and working position of teachers.

Keywords: Burnout syndrome, teachers, research, resistance and contentment, personality of type A, rate of loading in working environment

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanovská - Pavel Kusák, E. (2009). Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám. e-Pedagogium9(4), 108-121
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. ISBN 80-7013-439-9
  2. EGER, L., ČERMÁK, J. Hodnocení burnout efektu u souboru českých učitelů. Pedagogika, 2000, str. 65 -67. ISSN 0031-3815
  3. FREUDENBERGER, H. J. Staff burnout. Journal of Social Issues, 1974, 30 (1), 159-165. Přejít k původnímu zdroji...
  4. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6
  5. HŘEBÍČKOVÁ, M. Teachers' emotional stability. In: ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. (eds.) Teachers and health 5. Brno : Pavel Křepela, 2003. S. 107-120. ISBN 80-8669-02-5
  6. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav, 1998. ISBN 80-7071-231-7
  7. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3
  8. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha : Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
  9. MAREČKOVÁ, J., VALENOVÁ, I. Syndrom vyhoření a sledování jeho výskytu u sester. In: Ošetřovatelství na prahu 3. tisíciletí. Olomouc : Galén, 2000. S. 70-76. ISBN 80-86257-21-4
  10. STRÁNSKÁ, Z., POLEDŇOVÁ, I. Prediktory syndromu vyhoření u učitelů. In: Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII. konference ČAPV. Olomouc : VUP, 2005. str. 283-286. ISBN 80-244-1079-6
  11. ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8
  12. URBANOVSKÁ, E., KUSÁK, P. Syndrom vyhoření ve vztahu k vnímání pracovní zátěže. In: Psychologické otázky výchovy, vzdělání a poradenství. (Sborník z mezinárodní konference, PdF UP Olomouc, 13.-14. 10. 2005). PdF UP Olomouc, 2005, str. 101-115. ISBN 80-244-1228-4
  13. ZELINOVÁ, M. Učitel a burnout efekt. Pedagogika, 48, 1998, č. 2, s. 164-169. ISSN 0031-3815
  14. http://www.acep.org/Library/pdf/wellnessBoodult/APGAR.pdf
  15. http://www.weblab.org/workingstiff/stressometer/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.