e-Pedagogium 2015, 15(1):72-89 | DOI: 10.5507/epd.2015.007

Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy - obsahová analýza

Václav Jindráček, Jiří Škoda, Pavel Doulík
PhDr. Václav JINDRÁČEK, Katedra bohemistiky Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: jindracek@centrum.cz

Předkládaná studie si klade za cíl odpovědět na otázky po využití konstruktivistických teorií v procesech školní literární komunikace a recepce literárního uměleckého textu. Smyslem práce je navázat na současné didaktické teorie, zejména pak na komunikační pojetí literární výchovy, a poukázat, že jedním z důležitých aspektů školní literární komunikace jsou tzv. prekoncepce, tedy žákovská pojetí uměleckého textu. Na základě výsledků obsahové analýzy odborných didaktických článků je charakterizován vztah oborové didaktiky literární výchovy k psychodidaktickým a konstruktivistickým teoriím, k pedagogické psychologii, k obecné didaktice a k ostatním oborovým didaktikám.

Klíčová slova: konstruktivistické teorie, literární komunikace, recepce uměleckého textu, žákovská pojetí uměleckého textu, kostnická škola recepční estetiky, čtenářské komunikační aktivity

Elements of constructivism in branch didactic literary education - content analysis

The objective of this paper is to answer questions about the use of constructivist theories in the processes of literary communication and reception of literary artistic text. The aim of the paper is to develop the contemporary methodological theory, especially the communication concept of literary education, and to point out that one of the important aspects of school literary communication are so called preconceptions, i. e. pupils' understanding of an artistic text. Based on the results of content analysis of subject didactic articles the relation of the subject didactics of literary education and psychological-didactic and constructivist theories is characterized. This is focused on pedagogical psychology, general didactics and other subject didactics.

Keywords: constructivist theories, literary communication and reception of literary artistic text, pupils' understanding of the artistic text, the Constance school of receptionist aesthetics, communicative activities of readers

Zveřejněno: 1. únor 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy - obsahová analýza. e-Pedagogium15(1), 72-89. doi: 10.5507/epd.2015.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  2. Cempírek, J. (1995/1996). Tvůrčí psaní na gymnáziu. Český jazyk a literatura, 46, 5-6, s. 119-124.
  3. Cenek, S. (1991/1992). Některé pojmy z teorie literární výchovy IV. Český jazyk a literatura, 41, 1-2, s. 35-40.
  4. Iser, W. (2001). Apelová struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host.
  5. Janík, T. (2009). Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  6. Janík, T. & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1, 1, s. 5-32. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Knetl, M. (2002/2003). Usiluje Jiří Kostečka o oslabení literatury ve výuce? Český jazyk a literatura, 53, 5, s. 231-237.
  8. Lederbuchová, L. (1995). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita.
  9. Lederbuchová, L. (1996/1997). O pubescentním čtenářství I. Český jazyk a literatura, 47, č. 1-2, s. 1-8.
  10. Lederbuchová, L. O pubescentním čtenářství III. Český jazyk a literatura, 1996/1997b, roč. 47, č. 7-8, s. 155-161.
  11. Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53, 2, s. 68-75.
  12. Lederbuchová, L. (2003/2004). K čítankám na 2. stupni základní školy (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník). Český jazyk a literatura, 54, 1, s. 1-7.
  13. Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
  14. Lippman, K. (2002/2003). Ke smyslu literární výchovy na střední škole. Český jazyk a literatura, 53, 4, s. 190-194.
  15. Maukšová, F. (1992/1993). Ako pripravujeme budúceho učiteľa literatúry. Český jazyk a literatura, 43, 7-8, s. 168-172. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Miko, F. & Popovič, A. (1978). Tvorba a recepcia. Estetická komunikácia a metakomunikácia. Bratislava: Tatran.
  17. Nezkusil, V. (1993/1994). Vzniká nová učeb4nice literatury pro 1. ročník gymnázií. Český jazyk a literatura, 44, 1-2, s. 13-17.
  18. Nezkusil, V. (2000/2001). Text a kontext v literární výchově na gymnáziích. Český jazyk a literatura, 51, 1-2, s. 31-38.
  19. Obert, V. (1979). Problémy didaktiky literatúry. Bratislava: SPN.
  20. Piaget, J. & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.