e-Pedagogium 2017, 17(1):46-58 | DOI: 10.5507/epd.2017.005

Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu

Hana Lukášová
Prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc., Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati, Mostní 5139, 760 01 Zlín, Email: hlukasova@fhs.utb.cz

V učitelské profesi se učitel opírá o profesní kvality, které mu umožňují provádět auto-evaluaci (self-evaluation), tj. vědomé procesy profesní sebekontroly a sebehodnocení v dimenzích vlastního sebepojetí (self-concept). Vedle reflexe procesů přípravy, realizace a vyhodnocení výuky, jsou tyto procesy vědomé auto-evaluace vlastního profesního sebepojetí velmi důležité pro výkon profese. Text studie pojmenuje a popíše hlubší vnitřní proměnné učitelského sebepojetí, které budou východiskem námětů k vědomé auto-evaluaci. Studií chceme přispět k současnému hledání požadavků na profesi i ve vztahu k budoucímu rozvoji pojetí učitelství a učitelského vzdělávání v České republice. Studie by měla být také příspěvkem k rozvoji pedeutologie, tj. měla by přispět k rozvoji teorie učitelské profese v oblasti profesního sebepojetí učitele. Studie může být základem pedagogické teorie a praxe v oblasti učitelské sebereflexe a autoregulace. Budou zaznamenány a interpretovány získané výsledky pedagogického výzkumu v oblasti osobně vnímané učitelské zdatnosti (self-efficacy). Formulovány budou i nové podněty do budoucna v oblasti otázek pro auto-evaluaci. Hlavním cílem studie bude poskytnout podněty pro auto-evaluaci učitelům, studentům učitelství i zájemcům o učitelství z jiných oborů a motivovat je i k pedagogickému výzkumu v této oblasti.

Klíčová slova: učitelské sebepojetí (self-concept), učitelská auto-evaluace (self-evaluation), edukační kultura obratu, sebereflexe (self-reflection), sebekontrola (self-control) sebehodnocení (self-assessment) učitelská autonomie a transcendence, učitelská identita a autoregulace, učitelské ctnosti a etika, učitelské myšlení, prožívání a rozhodování, sociální aspekty auto-evaluace, self-efficacy - učitelská zdatnost

Self-concept of Teachers - Suggestions for Self-evaluation and Research

Teachers constitute their profession on their professional qualities allowing them to perform self-evaluation, i.e. conscious processes of professional self-control and self-assessment in the dimensions of their won self-concept. Next to reflection of lesson preparation, realisation and evaluation processes, these processes of conscious self-evaluation of their own professional self-concept are very important for the professional performance. The study text will list and define deeper inner variables of teachers' self-concept that will be starting points for conscious self-evaluation. The study is to contribute to the current search for requirements of the profession also in relation to the future development of the concept of the teaching profession and teachers' training in the Czech Republic. The study should also contribute to the development of pedeutology, i.e. it should contribute to the development of the theory of the teaching profession in the field of teachers' professional self-concept. The study can be a basis for pedagogical theory and practice in the field of teachers' self-reflection and self-regulation. Obtained results of the pedagogical research in the field of teachers' self-efficacy will be recorded and interpreted. New suggestions for the field of questions for self-evaluation will be articulated for the future. The main objective of the study will be to provide suggestions for self-evaluation for teachers, future teachers as well as those interested in the teaching profession studying other majors and to motivate them for pedagogical research in to this field.

Keywords: teachers' self-concept, teachers' self-evaluation, educational culture of turnover, self-reflection, self-control, self-assessment, teachers' self-assessment, teachers' autonomy and transcendence, teachers' identity and self-regulation, teachers' virtues and ethics, teachers' thinking, experiencing and decision-making, social aspects of self-evaluation, self-efficacy - teachers' competence

Zveřejněno: 1. únor 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lukášová, H. (2017). Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu. e-Pedagogium17(1), 46-58. doi: 10.5507/epd.2017.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amirault, R., J. & Branson, R., K. (2006). Educators and Expertise: A brief History of Theories and Models. In Ericsson, K. A. et al. (2006). The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance. University of Cambridge: Cambridge Univesity Press, s. 69-86. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bravená, N. (2012). Transcendování a nové podněty pro edukaci obratu. In Helus, Z. (ed.) Perspektivy učitelství. Praha: PdF UK.
  3. Byrtusová, M. (2012). Výzkum profesní zdatnosti učitele. Diplomová práce. Ostrava: PdF OU.
  4. Frankl, V. E. (1997). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta.
  5. Gavora, P. (2010). Slovak Pre-ServiceTeacher Self-Efficacy: Theoretical and Research Considerations. The New Educational Review, No. 2, pp. 17-30.
  6. Gavora, P., (2012). Učitelovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti: teorie a výskum. In Wiegerová, A. Self-efficacy v edukačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť). Bratislava: SPN, s. 39-49.
  7. Hábl, J. (2015). Aby člověk neupadl v nečlověka. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  8. Helus, Z. (2010). Politický, společensko-kulturní a duchovní kontext současného učitelství: důsledky pro pojetí profese. In Krykorková, H. & Váňová, R. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, s. 23-31. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Helus, Z. (2011). Jak chápat učitelství - impulzy pro pedagogické fakulty. Pedagogika, 4., 373-382.
  10. Helus, Z., Franclová, M. & Bravená, N. (2012). Perspektivy učitelství. Praha: PdF UK.
  11. Helus, Z. (2015). Učitelství jako profese oddaná svému poslání. In Kasper, T., Pánková, M. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě. Praha: Academia - NPMK.
  12. Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšení výuky. Brno: Masarykova univerzita.
  13. Korthagen, F. A. J. et al. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  14. Křivohlavý, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence - Otázky na vrcholu života. Praha: Grada Publishing.
  15. Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
  16. Lukášová, H., Majerčíková, J. & Svatoš, T. (2014). Studentské portfolio jako prostředek pedagogického výzkumu - Příspěvek k autoregulaci a seberozvoji. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  17. Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  18. Mareš, J. (2008). Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. Pedagogika, 1, 4-20.
  19. Mareš, J. & Gavora, P. (2012). Koncept self-efficacy. In Wiegerová, A. a kol. Self-efficacy v educačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť). Bratislava: SPN, s. 10-13.
  20. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  21. Píšová, M. (ed.) (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  22. Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: PdF MU. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Ries, L. (2012). Porozumění pedagogickému jsoucnu: k duchovní obnově pedagogiky. In Pedagogická orientace 3, s. 353-366. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Rogers, C. R. (1995) Ako byť sám sebou. Bratislava: Iris.
  25. Slavík, J. (1996). Pedagogické dílo a reflektování jeho významů a hodnot. In Mareš, J. et al. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU, s. 28-29.
  26. Slavík, J. et al. (2015). Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe. Pedagogika, 1, 5-33.
  27. Spilková, V. (2010). Profesionalizace učitelství a její podpora - optikou výzkumu. In Wiegerová, A. Premeny univerzitního vzdelávania, Bratislava: PdF UK.
  28. Spilková, V. & Tomková, A. (eds.). (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova.
  29. Straková, J. et al. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakulty připravujících učitele. Pedagogika, 64(1), s. 34-65.
  30. Meijer, P. C., Korthagen, F. A. J., & Vasalos, A. (February 01, 2009). Supporting Presence in Teacher Education: The Connection between the Personal and Professional Aspects of Teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), s. 297-308. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Wiegerová, A. (2010). Premeny univerzitného vzdelávania, Bratislava: PdF UK.
  32. Wiegerová, A. a kol. (2012). Self-efficacy v edukačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť). Bratislava: SPN.
  33. Wiechert, Ch. (ed.). (2015). Meditativní prohloubení povolání učitele a vychovatele. Semily: AWŠ ČR.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.