e-Pedagogium 2017, 17(1):100-109 | DOI: 10.5507/epd.2017.009
Širší souvislosti školního prospěchu z matematiky
- doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc., Mgr. David Cihlář, Pedagogická fakulta UJEP, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: helena.vomackova@ujep.cz; david.cihlar@ujep.cz
Stať komentuje část výsledků výzkumného šetření, které proběhlo v letech 2014-2015 na 42 základních školách v ČR. Bylo zaměřeno na kontexty školní úspěšnosti žáků staršího školního věku v matematice dle krajového rozložení. Přesto, že číselná klasifikace neodráží výlučně znalosti a dovednosti žáka v daném předmětu, byla její hodnota jako závisle proměnná využita k identifikaci statistických souvislostí s definovanými nezávisle proměnnými: lokalita kraje, dosažená úroveň vzdělání rodičů žáků, fyzická dispozice žáků v podobě body mass indexu, příklon žáka k hodnotovému typu. Výsledky šetření vypovídají o širokospektrálním vlivu na příkladu sledovaných indikátorů a vyvolávají řadu otázek týkajících se optimalizace procesu nabývání matematických dovedností žáky.
Klíčová slova: prospěch v matematice, matematické dovednosti žáků, úskalí školního hodnocení, statistické souvislosti prospěchu, mezinárodní srovnání
Wider Contexts of School Achievement in Mathematics
This paper comments on one part of the results of the research carried out in the years 2014-2015 in 42 primary schools in the Czech Republic. It was focused on the contexts of school success in pupils of older school age in mathematics according to the distribution of regions. In spite of the fact that the numerical classification does not expressly reflect the pupil's knowledge and skills in the given subject, its value as an arbitrary variable was used to identify statistical relations with the defined arbitrary variables: locality of the region, the achieved level of education of pupils' parents, pupils' physical dispositions in the form of the body mass index, the pupil's tendency towards a value type. The research results inform us about the broad-spectrum influence on one example of the monitored indicators and trigger a series of questions concerning optimization of the process of acquisition of mathematical skills by students.
Keywords: school achievement in mathematics, pupils' skills in mathematics, drawbacks of school assessment, statistical relations of school achievements, international comparison
Zveřejněno: 1. únor 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada.
- Finucane, M. M. et al. (2011). National, regional and global trends in body mass index since 1980. Geneva: WHO. [on line]. [cit. 20156-12-12]. Dostupné z http://www.naos.aesan.msc.es/va/naos/ficheros/investigation/ National_ regional_global_trends_body_mass_index.pdf] .
- Hadj-Moussová, Z. & Duplinský, J. (2002). Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK.
- Helus, Z. (2015). Cílové orientace managementu vzdělávání s důrazem na uplatňování osobního zřetele. In: Management vzdělávání v současném diskurzu. Praha: CŠM KU.
- Kolář, Z. & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. 1. vyd. Praha: Grada.
- Kučerová, S. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.
- Laznibatová, J. (2007). Nadané dieťa, jeho vývin vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris.
- Mareš, J. (2005). Motivace školy jako instituce ke zvládání problémů a ke změně školního klimatu. In Psychosociální klima školy. Editor Stanislav Ježek. Brno: MSD.
- Matějů, P., Soukup, P. & Basl, J. (2007). Vzdělanostní aspirace ve srovnávací perspektivě. Role individuálních, kontextových a strukturních faktorů při formování vzdělanostních aspirací v zemích OECD. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
- Matějů, P., Večerník, J. (1998). Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha: Academia.
- Mudrák, J., Slepička, P. & Houdová, V. (2013). Kognitivní funkce a některé faktory aktivního životního stylu a kvality života seniorů. Česká kinantropologie, 17 (4), p. 53-64.
- NÚCEM (2012). Správa zo štatistického spracovania dotazníka ekonomického, sociálneho a kultúrneho statusu žiaka. Bratislava: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. [on line]. [cit. 2016-04-06]. Dostupné z: http://www.nucem.sk/documents//45/aktivita_4_1/3__pracovne_stretnutie/sprava_ESCSweb.pdf
- Palečková, J., Tomášek, V. a kol. (2013). Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: ČŠI.
- PIAAC (2014). Výzkum dovedností dospělých. Průvodce výzkumem. [on line]. [cit. 2016-03-10]. Dostupné z: http://www.piaac.cz/attach/readers_companion_CZE.pdf (s. 77 - 86).
- PISA (2009). Výsledky matematické gramotnosti podle výzkumu PISA 2009. [on line]. [cit. 2016-03-8]. Dostupné z http://zpravy.idnes.cz/specialni-priloha.aspx?y=domaci%2Fvysledky-matematicke-gramotnosti-podle-vyzkumu-pisa-2009.htm.
- PISA (2012). Hlavní zjištění PISA 2012. [on line]. [cit. 2016-03-8]. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PISA/.
- Sekera, J. (1994). Hodnotová orientace a mezilidské vztahy v pedagogických sborech. Ostrava: PF Ostravské univerzity.
- Škoda, J. & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada Publishing.
- TIMSS (2007). Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: ÚIV TAURIS.
- Teleková, M. (2013). Faktory ovlivňující školní úspěch a neúspěch z pohledu studentů posledních ročníků Univerzity T. Bati ve Zlíně. DP. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
- Vomáčková, H. & Cihlář, D. (2013). Rodinné propylaje v pedagogickém nástinu. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.
- Vomáčková, H. & Cihlář, D. (2015). Regionální disonance v hodnotových soudech adolescentů. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.
- VÚP (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. [on line]. [cit. 2016-03-10]. Praha: VÚP. Dostupné rovněž z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.